Snapchat, is het nu enkel een messaging app voor tieners of toch een waardevol branding tool voor merken? We vroegen het drie VLCM-leden die ervaring hebben met het platform en zij gaven ons hun visie.
Wie zijn de drie?
Bart Meese werkt bij Socialemediaburo.be en volgt alle nieuwigheden in ‘sociale medialand’ op de voet.
Freek Stevens is senior digital marketer bij Invisible Puppy maar verdiende zijn strepen in de non-profit en jongerencommunicatie.
Ruben Ceuppens is Head of Social bij Havas Media en specialiseert zich in social & digital strategies.
Is Snapchat ten dode opgeschreven? (Bart Meese)
Volgens de media alleszins wel. Google Snapchat en je krijgt meerdere ‘doomberichten’ te lezen over slechte kwartaalcijfers, ontevreden aandeelhouders en een daling van het aantal gebruikers.
Wat ik er van geloof? Journalisten zijn ook maar mensen en negatief nieuws scoort nu eenmaal beter dan positief. Er zal uiteraard wel iets van waar zijn, cijfers liegen niet, maar het heeft ook te maken met de kennis en vooral het gebruik van de app.
Snapchat is immers heel heel populair is bij tieners en jongeren en dit zijn niet de mensen die de kranten vullen laat staan investeren in een technologiebedrijf.
Een technische storing bij Snapchat
Als beheerder van Snapchat België – een onofficiële Facebookpagina die werd opgericht door Hannes Coudenys – merk ik dat de app nog heel hard leeft bij die jonge doelgroep.
11 en 12 juli ondervond Snapchat een aantal technisch problemen waardoor veel gebruikers hinder ondervonden. Plots werd het heel druk in de berichteninbox op Facebook. Van gevloek tot smeekbeden.
De jongeren raakten niet meer in hun favoriete app en dit frustreerde hen:
Sommige jongeren waren zelfs bang om hun streaks kwijt te geraken:
Voor de mensen die niet weten wat streaks zijn. Wanneer je veel snaps naar eenzelfde persoon stuurt krijg je bepaalde emoji’s + het aantal verzonden berichten naar die persoon te zien. Voor jongeren is het een indicator van hun populariteit. En populariteit daar draait het om op sociale media, dus ook op Snapchat.
Conclusie
Bovenstaande toont aan dat Snapchat zeker niet dood is. Het is heel populair bij een niche doelgroep als dagelijkse berichtenapp om met vrienden te communiceren. De app is – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Instagram – moeilijk toegankelijk voor adverteerders. Het grote geld wordt er nog steeds niet mee verdiend tot grote spijt van de investeerders. Maar schrijf de app zeker niet af. Het zal een ‘kleine’ speler blijven die jongeren in hun dagelijks communicatie blijft voorzien en volgens mij is Snapchat innovatief genoeg om het verschil te blijven maken. Ook zo verslaafd aan Instagram Stories? Het was Snapchat die als eerste met stories op de proppen kwam net zoals zoveel andere functies die Zuck mooi kopieerde op zijn eigen kanalen gefrustreerd omdat hij deze populaire jongeren app nooit kon kopen.
Snapchat in België: Relevant of niet? (Freek Stevens)
Snapchat in België krijgt klappen, als we de cijfers van de onderzoeken zien passeren. En toch. Met cijfers kan je alles bewijzen, nee? Zo kan ik bewijzen dat Snapchat nog zeker zijn rol heeft.
Een voorbeeld case
Net voor de zomer mochten we voor een klant een advertising doen richting schoolgaande jeugd en jongeren (-13 tot +/- 25 jaar). Kort, krachtig en to-the-point. Naast wat Facebook, Instagram en SEA leek het ons niet onlogisch om ook een budget opzij te zetten voor Snapchat ads.
Onze opzet
Geen slechte zet, achteraf gezien. 300 euro over twee video-ads in twee talen. Dus € 150/doelgroep op vier à vijf dagen.
Maar, Freek, wat leverde dat nu op?
- 7K Impressies
- 2K Swipe-ups
- €0.09 Cost-Per-Swipe-Up
Maar, Freek, overdrijft Snapchat niet met hun cijfers?
Volgens Google Analytics kregen we 72 conversies vanuit de campagne. Voor 300 euro valt dat nog best mee. € 4,16/conversie is niet slecht.
Mijn conclusie.
OK, Snapchat krijgt klappen. Het is dan ook al eventjes geen sociaal netwerk meer. Het is een berichten-app naar een niche-doelgroep. Een doelgroep waar veel marketeers moeite mee hebben om te bereiken. Die -20ers zijn verdomd moeilijk te overtuigen en te vinden.
Dus Snapchat heeft zijn plaats. Snapchat ads vallen zeer goed mee in prijs, bereik en resultaat. Alleen moet je de doelgroep aanspreken in hun taal, met een goede korte video, een goede CTA, een goede landingspagina… Eigenlijk alles wat je doet voor andere doelgroepen.
Snapchat is nog niet helemaal dood. Ze zullen hun best mogen doen om de doelgroep die ze nog hebben te behouden laat staan te groeien. Maar als marketeer zie ik nog altijd een platform dat voor een lage CPSU een mooie doelgroep in aanbieding heeft.
Over jongeren bereiken gesproken. Wie van jullie zit er op Tik Tok (The App Formerly Known As Musical.ly?
Een verhaal over Facebook-nevers (Ruben)
Geloven merken en marketeers nog in Snapchat? Ik kan alleszins niet voor iedereen spreken, en ik weet zeker dat er mensen zijn die er nooit geloofd in hebben (maar dan ben je misschien te oud? Zie de reacties op Snapchat’s Redesign). Als je de huidige data bekijkt zie je een stagnerende groei en zou je terecht kunnen concluderen dat de hype voorbij is.
Hoe vaak gebruik je volgende platformen?
Facebook is voor 30-plussers.
Ik geloof dit alleszins niet. Als je naar het aantal actieve users gaat kijken per categorie, zie je twee belangrijke trends: Facebook verliest bij de jonge gebruikers en Snapchat wint er nog steeds bij. Facebook heeft inderdaad het voordeel dat ze één van de eerste waren en dat vele mensen geen baat zien bij het starten van een tweede alternatieve profiel terwijl ze al een perfect geconstrueerde virtuele aanwezigheid hebben. Voor de jongere generatie van Facebook-nevers is dit echter geen probleem; zij willen liever niet op een platform zitten waar hun ouders ook op zitten en als mobile natives is de niet echt intuïtieve UI geen probleem.
Do you believe in life after Facebook?
Ook als marketeer zie ik de voordelen. Snapchat koos voor Vertical Video Views lang voor het een trend was. Ja, het is niet voor elk merk, maar kijk naar de entertainment industrie, muziek, nieuwe content creators, jonge modemerken,… er zijn opportuniteiten genoeg. Met steeds hetzelfde voorbehoud: vertel je verhaal in een manier die het platform en de formats respecteert, mooi is, en een authentiek verhaal vertelt, want de jongste generaties zijn kritisch.
QED
En de resultaten? Voor merken die Snapchat goed doen, zie ik persoonlijk ongelooflijke metrics. Een CPM voor Video Views die lager is dan FB of IG, een View-Through Rate (gebruikers die een hele video kijken) van rond de 50% en hogere Swipe-up Rates dan IG Stories.