Real Short Videos.
Heb je al kennis gemaakt met ‘s werelds meest gedownloade app? De populaire muziekapp TikTok werd in 2018 massaal gedownload door teens en tweens van over de hele wereld. De app was tot een anderhalf jaar geleden bekend onder de naam Musical.ly (Dat klinkt waarschijnlijk bekender in de oren). Het concept is wel hetzelfde gebleven: korte video’s maken met muziek, filters, animaties en vaak een dancemove hier en daar.
Ook zijn er heel wat challenges die op deze app een ware hype geworden zijn. Zo heeft onder andere Tonight Show presentator Jimmy Fallon in november de #tumbleweedchallenge bedacht waarbij hij over de vloer rolde en andere uitdaagde om hetzelfde te doen.
Sinds de overname door het Chinese bedrijf Bytedance, telt de video-app 760 miljoen TikTokkers. In België zijn er dat meer dan 1 miljoen. Vooral Gen Z behoort tot de gebruikers van de app, alhoewel je af en toe ook nog een dertiger tegen kan komen. Onder de Belgische jeugd zijn er een aantal influencers opgedoken zoals Stien Edlund (2.2M volgers), die ondertussen video’s maakt met Dimitri Vegas, Jamal.jml (1.2M volgers) en Camille Tavienne (464,7K volgers).
De video-app telt 760 miljoen TikTokkers. In België zijn er dat meer dan 1 miljoen.
TikTok en veiligheid
Dat de muziekapp zo bekend is bij jongeren brengt ook een aantal gevaren met zich mee. In het voorjaar van 2019 kregen ze al een boete van 5 miljoen euro in Amerika. De app verzamelde persoonlijke gegevens van jongeren onder de dertien én dit zonder de toestemming van de ouders. Er werden tevens gevallen van cyberpesten en grensoverschrijdend (seksueel getint) gedrag gemeld. Zo kon je als gebruiker tot 2016 zien wie binnen de 80 km een account had.
De makers hebben ondertussen actie ondernomen om verdere gevaren te mijden. Sinds kort kan je bijvoorbeeld kiezen wie reageert op jouw berichten. Wil je enkel comments krijgen van je vrienden? Zo gedaan!
Daarnaast zijn ze een samenwerking aangegaan met Internet Matters die o.a. Safer Internet Days organiseren. Op deze manier tonen ze hun engagement naar hun gebruikers toe en volgen ze alle (privacy) regels netjes.
Een zee aan opportuniteiten
In april lanceerden ze ook ‘Tiktok Spotlight’, een nieuw programma waarmee ze beginnende en lokale artiesten willen ondersteunen. Artiesten krijgen de mogelijkheid om hun muziek in te sturen. Eens ze geaccepteerd worden, toont de app hun werk over de hele wereld, wat weer voor viraliteit zorgt en de mogelijkheid om in de prijzen te vallen.
Als merk is het belangrijk dat je doelgroepen daar aanspreekt waar ze zijn. Via de app kan je zien waar de jeugd mee bezig is. Als je ziet hoeveel volgers Stien Edlund bijvoorbeeld op de app heeft, is het zeker een meerwaarde om na te denken over een TikTok-samenwerking.
Advertenties op TikTok
Tegen 2020 zal deze generatie 40% uitmaken van de consumenten.
TikTok is de ontmoetingsplaats voor Gen Z en dus ook de advertentieplaats bij uitstek. Generatie Z bestaat grotendeels uit tastemakers en early adopters. Tegen 2020 zal deze generatie 40% uitmaken van de consumenten. Het is nu dat ze in contact moeten komen met je merk of bedrijf. TikTok zorgt ervoor dat je cool en trendy blijft in de ogen van jongeren. Dit kan zowel met videoadvertenties (in-feed), Brand Takeovers als met influencers die in naam van je merk spreken.
De Brand Takeover is één van de interessantste advertentiemogelijkheden. Het heeft wat weg van de First View en Sponsored Trend van Twitter. Wanneer gebruikers de app openen, zien ze jouw exclusieve advertentie als eerste. Met deze fullscreen experience verwijs je gebruikers door naar een landingspagina of een hashtag challenge binnen TiktTok. Wil jij als merk of adverteerder een bepaalde dag claimen? Wees er dan snel bij, want er kan maar één brand takeover zijn per dag.
Met In-feed native video’s kom je op de “For You” pagina terecht tussen de aanbevolen video’s voor de gebruiker. Deze verticale video’s van 5 à 15 seconden bevatten een call-to-action. Ideaal om bijvoorbeeld app downloads te stimuleren. In tegenstelling tot de Brand Takeover zijn deze advertenties wel skippable.
Verder introduceerden ze ook de Hashtag Challenge ad om hun populaire #Challenges te promoten. In de toekomst zouden ze met AR en Brand Lenses gaan experimenteren. Benieuwd wat Snapchat hiervan gaat vinden 😉
Deze TikTokkers zijn alvast een follow waard:
- Elisa Bruart
- Héléna Eliart
- De Vlaamse Sarah Bossuwe
- Voetbalfan Céline Dept
- De zusjes Nour & Fatma Daghbouj