Eerder deze week bracht De Tijd het nieuws uit dat een aantal grote Belgische bedrijven gaan samenwerken: DPG Media, Rossel, Proximus, RTBF, Eén, Telenet, Mediahuis en SBS. Een aantal bekende namen ertussen, maar vast en zeker ook een aantal onbekende.
In het kort: dit zijn de grootste binnenlandse uitgevers (kranten, tijdschriften, TV en radio) en telecombedrijven. Een vreemde mix, ware het niet dat ze allemaal een ding gemeen hebben: ze hebben allemaal een heleboel klanten, en ze hebben allemaal een hele hoop data over ons.
Grappig genoeg is Mediafin, de uitgever van De Tijd, niet uitgenodigd.
Ze willen zich, onder impuls van Proximus, groeperen in de Belgian Data Alliance.
Wat is het doel?
Door het combineren van hun persoonlijke data beter gepersonaliseerde advertising aanbieden, want ze hebben de data (lees-, kijk-, surf- en luistergedrag) en de kanalen (Eén, VTM, VIER, De Standaard, HLN, Le Soir, RTBF, RTL,…).
In deze tijden van GDPR en e-Privacy? Oh jawel.
Maar waarom?
Omdat het geld binnenbrengt, natuurlijk. Maar wil ik dat wel? Natuurlijk wil je dat niet, maar ik ga je nu leuk vertellen waaraan je dit verdiend hebt.
- Je hebt jarenlang met een minimum aan bezwaren deze data al gratis of voor een habbekrats weggegeven. Zo ook bijvoorbeeld aan grote retailers (e-shops, supermarkten en winkelketens), De Post, maar ook aan buitenlandse bedrijven.
- Een aantal bekende buitenlandse bedrijven (Facebook en Google), maken handig gebruik van jouw data om gepersonaliseerde advertenties te verkopen.
- Facebook en Google zijn hier zo goed in dat ze op dit moment 85% van de markt in online advertising in handen hebben, globaal gezien. Het is een echt duopolie geworden. Opnieuw het belangrijkste hier is: dit zijn Amerikaanse bedrijven, die nauwelijks onder Belgische of zelfs maar Europese controle vallen.
De enige manier waarop onze Belgische bedrijven kunnen concurreren met deze giganten is door een gelijkwaardig aanbod uit te werken.
De barricades dan maar op, zeker?
Wel, zo’n vaart loopt het niet. Het is een poging tot consolidatie. Het is inderdaad mogelijk dat binnen het huidige wettelijke kader dit eigenlijk al onwettig is. Of misschien stemt de komende regering (binnen een dag of 600) wel nieuwe wetten die dit verbieden, of dit alleszins toch een pak moeilijker maken. Zo heeft online data de irritante eigenschap om wel ‘ns gekraakt te worden, en dit zullen deze bedrijven sowieso moeten aanpakken. Iets wat de regering kan afdwingen. Ook voor buitenlandse spelers!
Het kan dus allemaal een storm in een glas water zijn. Afgezien van het feit dat Facebook en Google je data al hebben en voor veel geld verkopen (heel veel geld). En net daar moeten we over praten. Is het antwoord de Belgian Data Alliance? Misschien niet, maar misschien ook wel.