13 maart 1938. Een kleine stoet in het teken van de kat trekt door de Ieperse straten. De eerste Kattenstoet is een feit. Ieper, in het hart van West-Vlaanderen, is nu een stad met 35000 inwoners en als vredesstad vooral gekend omwille van het oorlogsverleden.
Maar Ieper en katten, het is een traditie van meer dan 80 jaar.
De Kattenstoet kende ups en downs, maar het werd vooral een stoet van samenhorigheid. Wederopbouw van een stad die zoveel te verduren had en die de weg vooruit wilde blijven volgen. Samen (letterlijk) aan dezelfde kar trekken en er een groot feest van maken.
Mee zijn met de tijd
Ook in de 21e eeuw zijn de stoet en het feest er nog altijd. Opgefrist en aangepast, zonder afbreuk aan de folklore die in de stoet vervat zit. Mee zijn met je tijd, zonder het verleden te begraven is een moeilijke oefening voor een publiek van 50.000 mensen. De ene bezoeker heeft heimwee naar het nostalgische uit zijn of haar kindertijd, de andere bezoeker is datzelfde tafereel nu al wat moe gezien. En daar de gulden middenweg in vinden, het is niet iedereen gegeven.
De organisatie ligt in de handen van het Ieperse stadsbestuur. Niet meteen de meest flexibele structuur om scherpe bochten te nemen, maar wel een trein die stevig op de rails staat en eens die in beweging is, zorg je er maar beter voor dat je mee bent!
Samenwerking met de jeugddienst zorgt ervoor dat ook kinderen en jongeren bij het hele Kattenweekend betrokken worden, niet alleen in de realiteit, maar ook online.
Het idee groeide om te gaan experimenteren met Snapchat filters en lenzen. Toen het idee geopperd werd bij het directiecomité, hoorden ze het in Keulen donderen… Een ‘njet’ was ons deel.
De rebellen van de jeugddienst
Maar een jeugddienst zou geen jeugddienst zijn als ze niet een beetje rebels zouden zijn. Er werd toch een filter ontworpen en in de handige ontwerpstudio van Snapchat werd een simulatie gedaan van één geofilter. De filter kon gebruikt worden langs het parcours voor, tijdens en na de stoet: zondag 13 mei van 13 tot 22 uur, over een oppervlakte van 140.000 en ging ook mee in de huisstijl van de Kattenstoet-communicatie.
Enkele muisklikken later konden we voor nog geen 70 euro een eerste Geofilter bestellen.
We besloten om er meteen een kleine test aan te koppelen: 2 geofilters en 2 lenzen werden opgemaakt en via de statistieken van snapchat zouden we een vergelijking opstellen van de populariteit. Totaal budget: net geen 300 euro.
Snapchat tijdens de stoet
Tijdens de stoet was het spannend afwachten of alles wel goed ging komen, maar onze vrees was onterecht. Stipt om 13 uur werden onze filters en lenzen beschikbaar en was het afwachten hoe vaak onze ontwerpen gebruikt gingen worden.
Omdat het echt last-minute was (alles werd gemaakt op 5 dagen voor de stoet), konden de filters niet meegenomen worden in de promotiecampagne. Alle drukwerk was reeds besteld en geleverd, zonder een vermelding van onze Snapchat-mogelijkheden.
We deden samen met de Facebookpagina van de Stad Ieper een kleine organische Facebook- en Instagram campagne en hoopten op het beste…
De Cijfers…
Na de campagne krijg je in je Snapchat-account een mooi overzicht van de resultaten.
Voor ons ging dit over:
- 1900 swipes
- 594 toepassingen (een gemiddelde van 31,7% dus)
- En we creëerden 16000 views.
Wat stelden we nog vast?
1. Geofilters werden meer gebruikt dan lenzen
2. Geofilter met horizontale opmaak wordt meer gebruikt
Conclusie: geslaagd voor een eerste test.
Meer over de kattenstoet? www.kattenstoet.be of bekijk de hoogtepunten op de https://www.instagram.com/stad_ieper/