#VLCM11
Sofie Verhalle van Talking Heads opent het vuur met een vraag die door velen van ons gevreesd is. Is de Community Manager dood?
Het is moeilijk om de perfecte community manager te zijn, iedereen heeft eigenlijk z’n eigen specialisatie.
Tegenwoordig wordt het ook steeds belangrijker voor non profit organisaties om toch gebruik te maken van sociale media. Ze willen een impact hebben op de wereld en werken aan hun online reputatie. Toch zijn er nog steeds veel non profit organisaties die denken dat social media de vijand is. Social media is echter een handige tool om te zien wat er vandaag de dag speelt bij de mensen.
We zien ook dat er bij veel bedrijven maar met 1 social media manager gewerkt wordt. Er zou moeten gewerkt worden in een team, waar de verschillende leden hun disciplines overschrijden.
Verschillende disciplines leunen tegen elkaar aan. Zo kan social media, samenwerken met IT, Digitale Media,…
Niet alleen de community managers moeten hun bedrijf vertegenwoordigen op sociale media. De 5de P, het personeel, is vandaag de dag toch 1 van de belangrijkste ambassadeurs van het bedrijf.
Social organisations: de uitdaging voor #socialemedia de komende jaren. Social niet enkel meer bij de community manager #vlcm11 @lamazone
— Kristof D’hanens (@kristofdhanens) 17 december 2015
En hoe zit het nu bij de overheid? Sara-Jane Deputter heeft verscheidene pogingen gedaan om haar baas te overtuigen om iets te doen met sociale media. Haar rapport werd telkens weer geweigerd, tot dat ze “sociale media” verving door “online reputatie”. Blijkbaar zijn sommigen bedrijven bang van het woord “sociale media” omdat ze niet weten wat het is.
De overheid zet zijn social media in om dichter bij de mensen te komen. Zo krijgt een overheidsdienst toch een menselijke gedaante dat voor meer vertrouwen zorgt. Sociale media bij de overheid is ook belangrijk voor crisiscommunicatie.
Middenin de actie… Gastvrouw @SJDeputter van @FODFinancien over change management! #vlcm11 pic.twitter.com/g7g2twDmlI
— VLCM (@VLCMbe) 17 december 2015
Van stroomtrein naar hogesnelheidstrein op sociale media.
Bij crisissen zagen we dat mensen vooral gingen communiceren via sociale media. Met het twitteraccount stationschef hadden ze de eerste stappen gezet qua sociale media. Met de sneeuwstormen koos NMBS zelf om niet te communiceren, de stationschef deed dit wel. Toen NMBS dit succes zag, mocht Kim een officieel twitteraccount maken voor NMBS zelf.
Twitter gebruiken ze vooral voor hun info in real time en costumer care. In 2015 zijn ze ook verder uitgebreid naar Youtube,LinkedIn,Periscope,Facebook en Instagram.
Contentgewijs is het belangrijk dat zowat iedereen in zijn team iets kan in de multimediawereld. Zo kunnen ze altijd zelf vlug inspringen op de actualiteit met hun photoshop skills. Een goed voorbeeld hiervan is foto van de trein die leek op een Minion, die al snel viraal ging.
Spotted: @Minions in het station van #Melsele! #NMBS #Minions pic.twitter.com/ler6TMNF4z
— NMBS (@NMBS) 5 augustus 2015