VRT NXT is een soort speeltuin voor jongeren die ‘iets in de media’ willen doen. In onzen tijd deed je dan mee aan een missverkiezing, maar bon. Times they are a-changing. De VRT gebruikt die speeltuin uiteraard om talent te spotten. Ze lokken jongeren met klinkende namen en felbegeerde stageplaatsen.
Ondergetekende viel een klein decennium buiten de doelgroep van het event. Dat maakte het niet minder interessant om het hele gebeuren even te analyseren. Wat kunnen we eruit leren over communiceren en organiseren met/voor jongeren? En welke andere inspirational levenslessen vielen er te rapen?
1. Een witte trui over je schouders is weer hip
Presentator van dienst en golden boy Aster Nezeymenazemynani koos voor een witte polo en witte trui – die laatste losjes over de schouders gedrapeerd. Knokke-Heist is het nieuwe Berlijn. Soit.
2. Als je iets voor jongeren organiseert, moet je overal dj’s zetten
Wat kamerplanten zijn voor ambtenaren, zijn dj’s voor Gen Z. De gang van de VRT – denk strakke midcentury-architectuur – wordt er helaas niet hipper door.
Gedempte lichten, luide muziek, festivalbandjes, een hip concert van Coely achteraf … De openbare omroep spaarde kosten noch moeite om young creatives naar de Reyerslaan te lokken. Zijn ze bang dat jongeren genadeloos rechtsomkeer maken als ze na 100 meter gang geen dj hebben gezien? Het oogt natuurlijk allemaal heel nice en superfresh.
3. Op jong zijn staat geen leeftijd
Ik betwijfel of Peter Van De Veire een dj in zijn gang heeft staan. Toch mocht de bijna-vijftiger opdraven om jongeren over zijn mediacarrière te vertellen. Hij gedijt nog prima in een omgeving van flitsende vlogs en frisse hitmuziek en de aanwezigen hingen aan zijn lippen.
Zijn ervaringen uit het analoge tijdperk bleken verrassend tijdloos en alleen zijn belangrijkste tip verraadde ‘s mans leeftijd: zorg voor een goede slaaphygiëne. Oké pa!
Hij verkocht MNM vurig als een zender die tussen de mensen staat. ‘Wij zijn van de luisteraar en de luisteraar is van ons’. Nuchter, bescheiden en laagdrempelig – wellicht een succesrecept. We hoeven niet allemaal cutting edge te zijn.
Je hoeft niet jong te zijn om jongeren te bereiken – maar het helpt wel.
‘Je oogst wat je zaait’, zei Peter in een ietwat vage tip. Als je saaie mensen naar je radio haalt, zal je nog meer saaie mensen aantrekken. Wellicht geldt dat ook voor leeftijden.
De Peters en Lindes doen mij echter graag geloven dat jeugd van alle leeftijden is. Aansluiting vinden bij jongeren doe je door te luisteren en ze een stem te geven. Hoe oud je zelf bent, maakt niet zoveel uit. Zolang je jezelf maar niet te serieus neemt. Je hoeft niet jong te zijn om jongeren te bereiken – maar het helpt wel.
4. Maak brakke shit
De baseline van VRT NXT was ‘do epic shit’, maar misschien is dat eigenlijk wel passé. Millennials zijn opgegroeid met de mantra dat je hard moet werken en goed werk moet afleveren. Als je iets toont, kan het maar beter geniaal zijn, gij arrogante aandachtshoer.
Gen Z’ers kregen vandaag als rode draad te horen dat je kansen moet grijpen en vooral veel fouten moet (durven) maken. En dat je vooral ook hard moet werken, dat wel.
Enkele jongeren die vorig jaar de VRT mochten overnemen, deelden schoorvoetend hun Facebook Live-faalverhaal. Geleerde les: denk niet te snel dat je iets kan en bereid je altijd goed voor. Preach.
Maak brakke dingen maar dan professioneel
Ook instagrammer Average Rob en comedian Soe Nsuki vertelden eerlijk over al die keren dat ze met hun kop tegen de muur liepen. Probeer dingen uit, krijg kritiek en word beter. Gooi lijntjes uit. Put yourself out there. Geef jezelf wat krediet als je iets voor de eerste keer doet. Laat je niet demotiveren door zure 40-plussers die je afschrijven omdat je niet met een rollende r spreekt.
Behandel jongeren zoals je zelf had willen behandeld worden, denkt mijn innerlijke Jezus dan. Geef ze ruimte voor hun leerproces. Bekrachtig wat ze doen maar geef ook eerlijke feedback. Toon dat je ook een mens van vlees en bloed bent.
5. Kies je vrienden
Omring jezelf met mensen die je motiveren en neem afstand van zij die alleen maar negatief zijn, tipte Soe. Omring je ook met mensen die barsten van talent, liefst in iets waar jij minder goed in bent, zei Rob.
Fossiel Peter Van De Veire (sorry Peter, het was niet zo bedoeld) benadrukte dan weer: geloof nooit je vrienden die alles wat je maakt fantastisch vinden. Ze liegen! Je maakt soms echt slechte dingen en het is nodig dat mensen je dat durven zeggen. How very millennial of you, Peter.
6. Powerpoint is niet dood
Powerpoints maken is nog altijd een ding – en niet alleen slides met schermbrede sprekende beelden en video’s.
Average Rob vond het medium opnieuw uit. Hij gooide op elke (witte) slide niet meer dan een paar random woorden en een prentje van een dier, in een schijnbaar achteloze compositie. Het zag er verdraaid cool uit. Een beetje zoals de nieuwe huisstijl van StuBru, maar dan nog minimalistischer. Nog even en Comic Sans is weer hip, mark my words.
One more thing …
Workshops zijn hipper als je ze ‘labs‘ noemt. En zeg niet ‘lezing’ maar ‘talk’.