Ja, we hebben allemaal wel eens een off-day. En wanneer wij die hebben, dan hebben grote sterren à la Scott Disick (ex van socialite Kourtney Kardashian) hier ook wel eens last van. Het stond thans duidelijk in zijn e-mail: om 16u moest hij een foto de social copy “Keeping up with the summer workout routine with my morning @booteak protein shake” posten. Dat deed hij ook. Iets té enthousiast, hij zette er immers héél de e-mail in. Maar wat zijn nu eigenlijk de meest voorkomende fouten van de social media professionals?
1. Je vergeet haakjes enzo
Ja, dansende konijntjes met #TGIF is kei grappig en levert super veel likes op. Maar serieus, wat heeft dat nu eigenlijk te maken met je product? En meer, wat denk je er op lange termijn mee te bereiken? Dat je veel likes hebt? “Jab, Jab, Jab, Right Hook”, als je iets post, zorg er dan voor dat dat haakje er is.
2. Je verwerkt geen ondertitels in je video
Zet jij je geluid aan als je op Facebook zit? Moeilijk: er moest zo maar eens een video passeren met rare geluiden terwijl je in een volle bus zit. Daarom zijn ondertitels key. En meer dan dat, je kan die altijd op zo’n manier creëren dat ze de video EXTRA aantrekkelijk maken. Je wil dat jouw video met kop en schouders uitsteekt boven de massa, dus gebruik daarom alles wat je kan gebruiken.
Los daarvan – wil je toch dat jouw kijkers het geluid aanzetten? Stimuleer hen dan aan het begin van de video met bijvoorbeeld een catchy ‘tik om extra beleving te starten’. Wedden dat er volop getikt wordt?
3. Je gebruikt kleffe stockfoto’s
Ja, het is makkelijk. Die foto van die perfecte familie die gezellig samen in de zetel zit met een prachtig interieur als achtergrond. Maar de realiteit is niet altijd zo. Stockfoto’s spreken vaak minder aan, laat staan dat ze bij je product passen. Zulke foto’s geven je post stopping power, dus werk met een goed beeld.
Bovendien zal niet iedereen de social copy boven je foto of video lezen. Geef je bijvoorbeeld iets weg? Organiseer je een wedstrijd? Zorg dan dat dit ook duidelijk is in je beeld, bijvoorbeeld door dit er ook nog eens op te plaatsen in een pavé.
4. Je post eenzelfde publicatie op alle kanalen
“We hebben hem nu toch gemaakt voor Facebook, gebruik hem dus ook maar gewoon op Instagram”. Ja, daar gaat het vaak de mist in. Want elk kanaal heeft zijn eigen kenmerk, denk maar aan die afbeelding die je allicht al duizend keer hebt gezien op LinkedIn. Ik zet ze er nog even bij, met katjes, omdat katjes werken.
Je kan gerust dezelfde boodschap op de verschillende kanalen brengen, maar breng ze dan correct.
5. Je organiseert ondoordachte wedstrijden
Wedstrijden, we organiseren ze allemaal wel eens. Al vergeten we soms de wettelijke kant van de zaak. Een wedstrijdreglement is altijd verplicht, en bespaart je achteraf een online moddergevecht. De eerste tien winnen zeg je? COOL! Alleen, na 10 reacties gaat niemand nog deelnemen… Dat is allicht ook niet helemaal wat je wil! Een tombola! Oké, maar wist je dat je dan hetzelfde bedrag aan een goed doel moet geven?
Kortom, denk even heel goed na over hoe je de wedstrijd gaat organiseren. Het moet overigens ook niet altijd een grote prijs zijn. De ervaring heeft me geleerd dat je ook veel kleine dingen kan weggeven en een hoog engagement behalen. Eigenlijk moet de return on investment voldoende hoog zijn. Bekijk het even kritisch: zou je zelf meedoen aan de wedstrijd? Zou je zus/broer meedoen?
Ken jij nog andere typische fouten op social? Laat van je horen!