Trending Now

De plakkers van #SMWRdam

Waaaaat? Serieus? Echt? Maar alee… ALEEEEE! ZALIG!

Neen, dit was niet mijn reactie op de eerste sneeuw die net is gevallen of de aankomst van de Sint met z’n Schoorsteenpieten. Wel op het cadeau dat ik kreeg van VLCM: een driedagenpas voor de derde editie van de Social Media Week in Rotterdam. En SUPERMACHINE die me een week gratis op hotel liet gaan. In een hippe kamer. Met een bad.

Voor een ukkie – pardon my hollands – in community management, was het de kers op 2016, het jaar waarin ik werk vond dat ik ontzettend graag doe. In ruil voor al dat lekkers schrijf ik een verslag over mijn week op de #SMWRdam. Het aantal keer dat ik op de verkeerde tram zat, jus d’orange foutloos probeerde uit te spreken en te veel pepernoten at, bespaar ik jullie liever.

Rotterdam was voor de derde keer op rij weer dé social media hoofdstad van de Benelux. Met The invisible hand of technology als hoofdthema gaven verschillende experts ons een verrassende blik in de toekomst. Alles bouwt zich op rondom technologie. Hoe beïnvloedt dit ons gedrag op social media? De platformen die we dagelijks gebruiken? Wat wordt ‘de standaard’ en voor hoelang kunnen we ons daarop baseren?

Het programma ging door in twee zalen: De Apple Pen Room en de Pen Pineapple Room. Rinkelt er – helaas – een belletje? Jawel, de namen zijn gebaseerd op de Japanse oorwurm Pen Pineapple Pen, die zichzelf een aantal weken de hype op YouTube mocht noemen. Maar dus, twee zalen. Dat moet lukken om vlot te kiezen voor welke spreker je wil gaan zitten, toch? Helaas. Het voelde een beetje als de puzzel die een festivalganger elk jaar moet maken. Soms was kiezen inderdaad een beetje verliezen. De technologie staat net niet ver genoeg om enkele gekloonde versies van mezelf naar elke lezing te sturen (en misschien maar goed ook).

Wat is er blijven plakken?

Geboeid door…

 

Externe factoren tijdens social advertising – Yannickdejong

  1. onderschat nooit het belang van doormeten en optimaliseren van je campagne.
  2. video is hot maar staat daarom niet gelijk aan de beste conversieresultaten.
  3. het is soms beter om een campagne zeven dagen te laten lopen dan een volledige maand. Ook al heb je budget gekregen voor een volledige maand, durf te gaan voor wat jou het beste lijkt
  4. baseer je tijdens het kiezen voor het juiste medium niet enkel op klikprijzen.

twitter1

 

Onder de indruk van…

 

Van ROI naar ROD, vergroot je bereik met digitale toegankelijkheid – evawesterhoff

Starten in gebarentaal, het woord geven aan de tolk en uiteindelijk zelf gaan spreken. Het publiek was duidelijk in de war maar eens zo gecharmeerd door Eva Westerhoff. 
  1. een video posten op Facebook? Hou er rekening mee dat 85 procent kijkt zonder geluid. 
  2. vanaf 2017 is het verplicht om toegankelijk te zijn voor mensen met een beperking, ook in communicatie. 

twitter2

 

Verrast door…

 

Consumers as co-creators: the power of User Generated Content – BevtNZ

  1. Met User Generated Content kan je exact communiceren wat de bezoeker wil lezen, zien of horen.
  2. UGC wordt 50% meer vertrouwd dan andere informatieve bronnen én 34% beter onthouden.
    Niet onbelangrijk als je weet dat er via Facebook elke dag ongeveer 4,75 biljoen aan content wordt gedeeld.

twitter555

 

Een beetje teleurgesteld in…

 

Kansen grijpen met Snapchat: voorbeelden, tips & tricks – Elja1op1

Hoe kan je Snapchat toepassen op jouw brand? Ik hoopte hier een antwoord op te krijgen, maar dat is jammer genoeg niet gebeurd.
Er werd naar mijn zin iets te lang stilgestaan bij ‘wat is snapchat’ en ‘welke filters zijn er allemaal’. Elja vertelde het allemaal heel leuk maar qua inhoud bleef ik wat op mijn honger zitten.

 

Geprikkeld door…

 

Social video: trends & tools – pelpina

  1. Mark Zuckerberg: “Binnen 5 jaar bestaat Facebook enkel nog uit video.”
  2. In 2017 zullen meer en meer bedrijven hun eigen content maken (vlogs, behind the scenes)
  3. Dankzij social media is video interactief. Maak daar dan ook gebruik van. Toon je publiek wat je doet en praat ermee.
  4. 3 keywords bij het maken van je video: persoonlijk, relevant en interactief.
  5. Enkele handige apps/websites bij het maken van je video:
    http://cutecut.mobivio.com
    https://hyperlapse.instagram.com
    http://incompetech.com
    https://audiojungle.net

 

Geanimeerd door…

 

Our world in 2061? Inspiring Future Insights – peterbvanhees

Wat nu nog onmogelijk lijkt, kan binnenkort vanzelfsprekend worden. De ene innovatie al iets nuttiger dan de andere. Van vallende sterren bestellen voor jouw valentijn tot een melding over een mogelijke hartaanval. De online wereld overlapt steeds meer met ons offline leven. We blijven sociale wezens en vinden het ontzettend belangrijk om ervaringen te delen. Daarom zal ook social media een plaats krijgen in virtual en augmented reality.

twitter4

 

Dat de #SMWRdam verschillende gevoelens heeft opgeroepen is duidelijk. Ik vond het alvast een geslaagde eerste deelname. Thumbs up voor de organisatie van RauwCC, it was awesome!

arrow