Trending Now

Facebook Q2 Earnings Report

Facebook maakte eerder deze week z’n Q2 Earnings Report (Bron) openbaar. Een driemaandelijks verplicht nummer voor aandeelhouders en investeerders waar ze de boeken opendoen en laten zien waar hun opportuniteiten en challenges liggen.

Eerst het goede nieuws (voor Facebook dan toch)

Year over year (d.w.z. in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar) kent FB nog steeds een sterke groei. DAUs en MAUs (Daily/monthly active users) groeien elk met 11% en de reclame-inkomsten stegen met 42%. Dus er komt meer geld binnen en met de huidige groei kunnen de aandeelhouders volgende keer nog meer return verwachten.

En dan nu een koude douche (if only).

We zien echter ook dat de operationele marge van Facebook achteruit gaat (van 47% naar 44%). En dat is slecht nieuws, want dit betekent dat er in verhouding minder winst is om uit te delen aan de investeerders… Dus gelijk ging het aandeel van FB 20% de dieperik in (Bron), de grootste daling sinds 2012.

Even een persoonlijk intermezzo (voor mensen die het afgelopen half jaar op Mars hebben gezeten, hold on to your hats).

Je gaat me toch niet vertellen dat met Cambridge Analytica, de Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen, GDPR, het constante gezeur over terroristische groepen op FB, pestgedrag, #metoo, mensen met profielen voor hun baby’s en/of hond, Hollandse clickbait Pages, haatpraat en racisme sinds begin dit jaar, dat dat geen invloed heeft op FB?

 

Dan toch?

Er zijn natuurlijk al meteen een paar kanttekeningen te maken bij het rapport. Zo zien we dat de headcount van Facebook, sinds vorig jaar, met 47% gestegen is naar 30.275 mensen wat een stijging in de operationele kost heeft veroorzaakt met 50%. Dat legt dus al voor een groot deel uit waar die extra inkomsten naartoe gaan. Die mensen worden ook voornamelijk ingeschakeld voor jobs waar FB geen rosse cent aan verdient: het bewaken van de privacy, modereren van gesprekken, controleren van posts, enz.

De stijging die ze laten zien in DAUs is year over year. In Europa zien we sinds GDPR toch een daling van 3 miljoen DAUs (Bron). En het lijkt ook zo dat mensen minder en minder tijd spenderen met het klikken op Ads. Dit zou gedaald zijn van 10 naar 8 clicks in de laatste 30 dagen sinds april van dit jaar (Bron).

Een derde en laatste kanttekening, maar wel erg belangrijk voor jullie die platform strategieën ontwikkelen: de extra tijd die mensen op Facebook spenderen, dat doen ze niet op Facebook, maar wel op plaatsen waar FB minder ad dollars verdient, nl. Messenger en Whatsapp. Op dit moment is FB bezig om Whatsapp for Business uit te rollen (nog geen sprake van ads, voorlopig), waar ook tijd en manpower in kruipt zonder onmiddellijke return.

 

En nu?

De daling van het aandeel geldt als een waarschuwing voor het management van Facebook. Het is nu aan hen om nog meer ads te verkopen. Gelukkig doen ze dat, Senator.

Ruben Ceuppens

Ruben Ceuppens zou in een betere wereld als één woord gespeld worden. Het enige hij liever doet dan Social Media is z’n mening geven. Hij is momenteel Digital Partner en Head of Social bij Havas Media.
arrow