Trending Now

Influencers In België – Fakers of Bravekes? – #FollowMe

Influencers in België - Fake of Bravekes?

Het was me wel een jaartje voor de influencers, met als kers op de taart de interessante en onthullende documentaire #FollowMe. Daar duikt Nicolas Veul in de financiële wereld achter de Instagram Influencers.

Laten we eerlijk zijn. #FollowMe legt bloot wat we allemaal wel al dachten. Er zijn er die vals spelen… In deze blog ontdek je voor het eerst in België cijfers over de influencersmarkt in ons land. We geven ook enkele richtlijnen mee om accounts te screenen op “onregelmatigheden”.

Wat is nu Influencer Marketing?

Influencer marketing schakelt mensen die invloed hebben op sociale media in voor reclame of promo. Ook hier moeten we eerlijk zijn, dat is niet nieuw. Tien jaar geleden waren dat de bloggers, daarvoor waren het BV’s of ambassadeurs.

 (sommige) Influencers Frauderen?

Voor velen is wat je nu gaat lezen niets nieuws, maar er zijn nog altijd mensen die in de val trappen en gefraudeerd worden door bepaalde influencers.

In de documentaire follow.me werd nog maar eens duidelijk hoe makkelijk en goedkoop het is om het aantal likes van jouw instagramprofiel snel te doen stijgen. Volgers en likes aankopen om je dan door merken te laten betalen voor jouw bereik, dat is fraude. Dat is geen écht bereik, dat zijn geen échte volgers en dat zijn geen échte likes. 

Frauderen de Belgen ook?

Daarvoor legde ik mijn oor te luisteren bij Mike Schmidt van Dovetale. Je kent ze misschien, het bedrijf dat het percentage bots kon blootleggen bij accounts…

Ik dacht: “kom, ik stuur die een mailtje, ge weet nooit.”

En, kijk een hoop over en weer gemail later hebben we een sample lijst van enkele grote Belgische instagram/YouTube influencers. Voor zover ik weet, de eerste keer dat er cijfers te vinden zijn over de accounts van Belgische influencers…

[maxbutton id=”1″ ]

Dit is geen referentielijst, niet dé influencerslijst,… gewoon een steekproef onder de hele grote accounts.
In deze lijst van 64 Belgische creators kan je op elk profiel klikken om hun metrics, publiek, mentions en groei te bekijken.


Steekproef lijst Belgische Influencers

Maar hoe herken je de fraudeurs dan?

Gelukkig zijn er wel een paar zaken waarop je kan letten om de verdachte profielen er uit te halen.

Ook hier baseer ik me op informatie van Mike van Dovetale. In een interessante Twitter thread haalt hij enkele zaken aan waarop je kan letten als je de cijfers uit bovenstaande lijst bekijkt.

1. Grote sprongen in volgers is verdacht

Mensen die volgers kopen, ontvangen die vaak binnen de 24u. Dus als je plots abnormale pieken ziet in hun groei, dan mag er gerust al eens een alarm afgaan.

Plotse stijging aantal volgers bij Influencer

Nuance hierbij is dat accounts die in de pers (online/offline) komen ook plotse pieken zien. Het verschil hier is dat er nadien vaak geen afname van volgers is. 

Organic Jumps bij Influencers
Vermelding op Buzzfeed gaf een organische piek

 

Bij mensen die volgers kopen zie je na de piek heel vaak een terugval in volgers (bots die weer ontvolgen).

Daling na een piek bij Influencer
Na een piek volgt een lange afdaling = red alert

 

2. Het percentage bots hangt af van het totaal aantal volgers

Grote accounts en bekende mensen trekken meer bots aan. Volgens Mike Schmidt is er een soort van guideline die we kunnen volgen op vlak van % bots.

Accepteerbaar % bots per aantal volgers bij influencers

3. De afkomst van hun volgers

Dat is niet alleen belangrijk om te weten of hun volgers wel tot jouw doelgroep behoren. Nee. Er is een duidelijke correlatie tussen bepaalde landen en bots/fake/unknown accounts. Rusland, Turkije, Oekraïne, Ivoorkust, India, Indonesië zijn de landen van waar de meeste bots/fake/ongekende accounts komen.

4. Hoe doen ze nu “collabs”

Is élke post een sponsored post? Proficiat, je gaat betalen voor een duur reclameboekje…
Kijk zeker ook naar de kwaliteit van de andere collabs. Is dat wat je wil voor jouw eigen merk? Zou het werken bij jou?

5. Engagement

Echte influencers beïnvloeden hun publiek, en hun volgers reageren. Let wel op, ook die reacties kan je kopen/ruilen. Zijn de meeste comments “4 woorden en een emoji”, dan is de kans groot dat er een beetje gemanipuleerd wordt.

 

Hoe zit het dan in België?

Wel. Het valt nog wel mee. Bij de meeste accounts die wij lieten toevoegen aan de lijst zie je geen gigantische onregelmatigheden. Hier en daar zijn er wel een paar sprongen of cijfers waar ik mij vragen bij stel.

Ik schrijf dit niet om een publieke schandpaal te maken. Ik ben een groot believer van influencer marketing. Laten we dus eerst en vooral stoppen met naar de verkeerde cijfers te kijken. Ga vooral op zoek naar de écht goede influencers met échte invloed.

Drop hieronder uw fav accounts die geen red flags hebben, voor inspiratie 😇

 

Freek Stevens

Hoi! Leuk dat je dit leest. Ik ben een Freeklance social media manager. Ik stel mij meer en meer vragen over sociale media, advertising en privacy. Ethiek en marketing zouden moeten samen in één kamer zitten. "Het is niet omdat het kan dat we het moeten doen."

Discussion

  1. @withkidsontheroad!
    @tjoolaard!

    1. Freek Stevens

      <3

Comments are closed.

arrow