Trending Now

VLCM21: De toekomst van social (tot ze alles weer veranderen)

VLCM21

VLCM21 was duidelijk baanbrekend. Wie had ooit kunnen geloven dat een van de sprekers het zou hebben over piemels in de ontwijde kapel van de Vlerick Business School? Maar bon, genoeg over tierlantijnen en anekdotes. Stefanie en ik sommen hier de belangrijkste marketing inzichten voor je op.

AMEN TO MATTHIEU en zijn poezen

Want ja, iedereen houdt van poesjes in een presentatie. Maar de eerste poes van Matthieu van den Bogaert moest toch wijken voor de vraag die menig social media marketeer zich stelt deze maand, namelijk zijn we klaar voor 2019?

We kunnen er niet onderuit: er zit veel in de pijplijn. Streamingdienst Twitch ontpopt zich tot grote speler. LinkedIn test met nieuwe features. Daarnaast heb je de opkomst van interactieve video marketing, de slimme bots met hun discutabele meerwaarde en het formatdenken binnen content marketing. Huh, formatwatte? Wel, we leggen het je uit terwijl we 3 spraakmakende trends oplijsten.

1. Formatdenken als antwoord op de content overload

De shitload aan content is enorm. Gevolg: er is gebrek aan structuur. Jammer, want in alle chaos verlangen mensen juist naar herkenbaarheid. Formats bieden soelaas voor dit probleem. Denk bijvoorbeeld aan Q-music met hun podcasts rond de 10 meest gegoogelde vragen. Herkenbaar, steengoed en op vele manieren toepasbaar.

In dit overzicht wijden we er niet over uit, maar wie wil kan gerust de video hieronder bekijken waarin het concept verder wordt geïllustreerd met meer voorbeelden.

 

2. De populariteit van dark social

Een ander belangrijk punt dat Matthieu aanhaalde, is de evolutie van dark social. In 2019 wordt het pijnlijk duidelijk dat WhatsApp op zijn woorden terugkomt en gaat inspelen op commerciële berichten. Niet onlogisch ook, gezien onder het motto less is more e-mails steeds meer vervangen worden door WhatsApp-gesprekken en sommige leeftijdscategorieën meer bezig zijn met social messaging dan iets anders.

Iets waar wij als marketeers onze tanden echter het meest stuk op zullen bijten, is hoe we kwalitatief verkeer naar corporate websites kunnen tracken en analyseren. Tools zoals GetSocial kunnen helpen met capteren, maar moest je er nog enkelen kennen dan zijn ze zeer welkom in de comments!

3. De opkomst van voice-driven messaging

In SEO-land kijkt menig SEO’er uit naar de opkomst van voice search. Maar ook op social media maakt voice-driven messaging stilaan zijn debuut. Zo draait het social medium HearMeOut rond het versturen van voice berichten van een 40-tal seconden.

Hoe snel dit echter in ons belgenlandje zal uitrollen, blijft nog maar de vraag. We zijn niet zo gekend als early adopters. Toch wachten wij en Matthieu alleszins het moment af waarop de eerste HLN-comment met een gesproken bericht op de tijdlijn verschijnt.  

Ten slotte sluiten we Matthieu’s keynote af met zijn wishlist voor 2019:

  • Meer tijd om te testen
  • Meer delen met elkaar (op VLCM ofzo…’s maar een suggestie hé), want sharing is caring
  • Meer experimenteren met tools
  • Iedere maand 1 marketing boek lezen

AMEN TO NELE en haar communities

De digitale revolutie heeft veel gevolgen gehad voor de manier waarop individuen kijken naar de wereld. Daardoor krijgen we in onze segmentatiemodellen steeds meer te maken met heterogene groepen die dezelfde groepsnaam dragen maar op verschillende kanalen zitten, verschillende producten kopen en een andere lifestyle hanteren. Doelgroepen herbekijken wordt volgens Nele Pieters daarom dé uitdaging van 2019.

Vegans mogen dan wel van dezelfde keuken houden, maar de ene groep doet het uit principe en de andere omdat ze gewoonweg hipster zijn. Schotel ze dezelfde boodschap voor en ze zullen clashen.

Community marketing draait dus om het vinden van, weliswaar kleinere, homogene groepen die door dezelfde principes en waarden getriggerd worden om een bepaald product te kopen. Voeg daarbij nog enkele influencers en je hebt sterke word-of-mouth communicatie te pakken. In essentie gaat het dus over matchmaking. De nieuwe Tinder – zo kan je het wel bekijken. Het merk moet matchen met de juiste influencer. Zo niet, dan swipe je naar links. Weg ermee.

Om de juiste influencer te vinden voor je community, stel je volgens Nele dus best deze 5 vragen:

  • Wat wil ik vertellen? – Liefst iets dat simpel en eenvoudig te herhalen is.
  • Welke community wil je met deze boodschap aanspreken?
  • Wie heeft er invloed binnen deze community?
  • Wie van deze influencers heeft voldoende bereik? – Niet gelijk aan het meeste bereik!
  • Hoe overtuig je deze influencer zodat deze ambassadeur wil worden?

AMEN TO STEVEN, EUH, FREEK en nog meer poezen

Tijdens de eerste minuut van zijn speaking slot leek het even of Freek Stevens de kneus van het gezelschap zou worden. (Mijn god, wat hebben ze deze man vele namen genoemd buiten de juiste!) Maar niets is minder waar! Zo gaf hij als ervaren rot ons een badje van influencers, advocates, ambassadors en al die andere battaklang. Daarnaast had hij, net als Matthieu, enkele poesjes in zijn presentatie verstopt. Wat een bonus!

Het verschil tussen influencers, ambassadors, advocates en employees

Freek noemt zichzelf een influencer met een klein bereik. Maar is hij dat wel? Velen halen de termen influencers, advocates en ambassadors gretig door elkaar. Tijdens de keynote werd het onderscheid gelukkig duidelijk:

VLCM21 - Onderscheid tussen influencers, brand advocates, ambassadors en employees

Wees altijd op je hoede

Maar helaas: binnen het wereldje van de (Belgische) influencers zijn de fraudeurs er voor het rapen. Maar hoe herken je die in een mierennest van profielen? Freek schreef er een blogpost over en in feite komt het neer op:

  • een grote sprong in volgers, gevolgd door een afname;
  • volgers die afkomstig zijn uit Rusland, India, Indonesië…;
  • posts zonder reacties of met reacties van 4 woorden met een emoji

Een grote tegenstelling dus met Dicklatte, het piemelkunst-account op Instagram dat organisch groeide zonder bots, en tevens de verklaring is voor de obscene introductietekst van deze blog.

VLCM21 - Instagram account van Dicklatte

At the end had Freek een handvol aandachtspunten en tips voor wie wil samenwerken met influencers:

  • Kijk altijd naar het aantal voorgaande collabs van de influencer die je beoogt en de kwaliteit ervan: is het een handjevol dat past bij je merk?
  • Kijk naar het engagement van de persoon met wie je wil samenwerken. Krijgt hij of zij wel relevante reacties van zijn of haar volgers?
  • Analyseer kwaliteit met tracking tools zoals Socialblade en Dovetale.
  • Zorg dat je in zee gaat met een influencer die matcht met je bedrijf en je producten of diensten wellicht zou kopen zonder de samenwerking.

“Volgens onderzoek irriteren mensen zich het meest aan reclame op tv en social media. Op de laatste plaats staan influencers”. Dus doet Freek lekker verder zoals hij bezig is. Als micro-influencer, ambassador, employee én advocate.

Dit was dus VLCM21

Kortom, dit is wat we haalden uit VLCM21. Bedankt voor het lezen! Wil je graag de livestream van het event herbekijken? Ga naar #VLCM21 of bekijk ‘m hier.

VLCM21: De toekomst van social

Beminde gelovigen, ontdek de toekomst van social, live vanuit de kapel van Vlerick. Goddelijk! #VLCM21

Geplaatst door Slash9 Productions op Donderdag 13 december 2018

 

Peace out!

Stefanie Heyvaert van SUPERMACHINE en Romana De Bruyne van Invisible Puppy

Romana De Bruyne

Verknocht aan contentmarketing, niet vies van socialmediastrategie en fan van Henry VIII memes. Romana, aangenaam. Zonder de scooter, geen familie van Kevin De Bruyne. Ukkepuk onder de online marketeers van Invisible Puppy met twee jaar werkervaring op de teller, maar met een leergierigheid van jewelste.
arrow