Trending Now

VLCM 9: Wij doen niet aan thema’s

Antwerpen, 10 september 2015. Op een van de laatste zomeravonden van het jaar – hoewel er toch flink wat jassen werden aangedaan op het eind van de avond – zit het kruim van de Vlaamse Community Managers op het dakterras van Idealabs te genieten van flink wat zon, inspirerende talks en tafelgenoten waarmee eindelijk eens deftig over social media gebabbeld kan. Een thema was er niet – blijkbaar is dat voor conformisten – maar sfeer en inspiratie was er te over. File ook, maar eenmaal aangekomen was dat bij de aanwezigen snel doorgespoeld. Slash9 stond klaar voor livestreaming en ook onze fotograaf stond op post: tijd voor something for the mind.

De eerste talk van de avond werd gegeven door Lien de Pau. Centrale vraag: hoe reis je de wereld rond én bouw je tegelijk een kickass community op? Antwoord – of ja, toch één van de antwoorden – met volle overtuiging geloven in je missie. “Zeker van haar zaak” is gestart om een probleem aan te kaarten en er tegelijk iets aan te doen. Teveel vrouwen zijn uitzondering als ondernemer – de “Zeker van haar zaak” community is door en voor vrouwen die er toch aan beginnen. Om een oude (godbetert) HLN-quote van Lien te citeren: “Iedereen vindt dat er meer vrouwelijke ondernemers moeten zijn, maar niemand doet er iets aan.” Terzelfdertijd gaat het om de vrijheid van ondernemen: “Ondernemen is plezant. Je hoeft geen slaaf te zijn van je onderneming als je dat zelf niet wil.” Lien reist de wereld rond en opent haar mails enkel op zondag. Wat het meteen al veel eenvoudiger maakt om de centrale boodschap uit te dragen. En waardoor je je community des te meer kan inspireren.

Van verhalen over mooie stranden in Bali naar lelijke huizen in België, het voelt een beetje als thuiskomen van vakantie. ‘Boy, that escalated quickly’: de talk van Hannes Coudenys. Het is inderdaad hard gegaan voor Ugly Belgian Houses: vier jaar geleden werd de blog op Tumblr opgericht, na een eerste succes (en de eerste dreigbrieven) werd een jaar pauze ingelast, maar erna werd weer hernomen op Instagram en Tumblr. Ondertussen heeft de blog ruim 300.000 bezoekers per jaar, is er een boek verschenen en verschijnen er Ugly Houses-blogs in Australië, Spanje en Nederland. Hoe kom je zo ver? Door een olifantenvel te kweken en door te zetten, zo blijkt. Vooral het publiceren van een boek had flink wat voeten in de aarde.

De volgende spreker had zonder twijfel de meest originele outfit van de avond aan. Christian “ik was vroeger Twittercelebrity, tot er meer dan 50 man op zat” Verschaeren is duidelijk een rebel. Maar hij heeft couscous gemaakt voor alle aanwezigen – mét liefde! – dus zijn reclameboodschap ging met de lepel binnen. Something for the body, jawel. Wat er binnen moest gaan? Dot. Dotisfun.com. Een location-based app die je toestaat je locatie te delen met elke boodschap die je eraan wil geven. Zonder twijfel ook met veel liefde gemaakt. Verdere uitleg zou Christian wellicht wat tekort doen, dus bekijk deze vooral zelf.

Over onze laatste spreker, kunnen we helaas nog niet veel vertellen. Peter Decuypere, auteur van We Love Events, had namelijk een avant-première voor ons. Een try-out, het is hoe je het noemen wil, met als titel “‘Something for your mind your body and your soul”. Uiteraard blijft het over eventmarketing gaan, maar de geheimen daarvan zullen we nog even voor ons moeten houden. We schrijven een blog zodra het mag van Peter, beloofd. Dat something komt er nog aan.

 

Jan Steurs

Freelance social media helper
arrow