Trending Now

4 manieren om met dalend Facebook-bereik om te gaan

Je hebt het ongetwijfeld al gemerkt: waar je bedrijfspagina op Facebook vroeger nog met gemak haar fans kon bereiken met niet-gesponsorde boodschappen, zag het haar organisch verkeer in het voorbije jaar wellicht drastisch dalen. Sinds de beursgang van Facebook jaagt het bedrijf meer dan ooit op inkomsten uit advertenties, maar naast de commerciële motieven van Facebook is het dalende organisch bereik eigenlijk ook niet meer dan logisch. De groei van het platform in de voorbije jaren zorgde immers voor een stijging in het aantal boodschappen, waardoor Facebook genoodzaakt werd om sterker te filteren in de berichten die bezoekers te zien krijgen.

Wat de reden ook is, het ziet er naar uit dat het organisch bereik op Facebook enkel nog zal dalen in de komende jaren. Recente studies tonen aan dat het gemiddeld organisch bereik van een fanpagina in de eerste maanden van dit jaar met de helft daalde naar ongeveer 6,15% van je fans. Het is nu eenmaal iets waarmee je als Community Manager rekening zal moeten houden, maar hoe ga daar nu het best mee om?

Het dalende bereik op Facebook mag dan wel klinken als een nachtmerrie voor elke marketeer of community manager, eigenlijk zijn er heel eenvoudige antwoorden te vinden voor dit probleem. Er zijn een aantal zaken die je kan doen:

1. Zet in op interactie

De eerste tip is wellicht wat cliché, maar daarom niet minder belangrijk om mee te geven. Het algoritme op het nieuwsoverzicht van Facebook bepaalt dat meer interactie op een publicatie meer organisch bereik oplevert, omdat die post door het platform als relevant wordt aanzien. Ongetwijfeld ben je nu al aan het bekokstoven welke schattige diertjes je morgen gaat posten om meer likes of shares te krijgen, maar het gaat een stuk verder dan dat.

Schermafbeelding 2014-09-09 om 10.48.42

Om te gaan naar echte interactie met je online community of fanbasis moet je rekening houden met één centraal gegeven: een Facebook-gebruiker zit echt niet te wachten op je boodschappen en zal er ook niet van wakker liggen als hij een aantal van je posts mist in zijn nieuwsoverzicht. Hij surft in de eerste plaats naar Facebook om luchtig entertainment te vinden in de posts van vrienden, familie en kennissen, niet om de zoveelste marketingboodschap van je bedrijf te zien. Neem akte van deze vaststelling en focus op relevante inhoud die past binnen wat je doelgroep echt wil zien op Facebook. Je boodschappen moeten vertrekken uit de interesses en noden van je lezers, niet vanuit je product, dienst of bedrijf. Dat is je beste kans om duurzame interactie en appreciatie van je fans te verkrijgen en zo dus ook je organisch bereik te verhogen.

2. Zet in op gerichte advertising

De meest efficiënte oplossing is om te werken met Facebook advertising om je berichten een extra duw in de rug te geven. Dat is mogelijk wel wat zuur, gezien Facebook je nu eigenlijk laat betalen voor bereik dat je vroeger gratis had op het platform. Facebook advertising betekent echter niet dat je enkel moet inzetten op je huidige fans, je kan perfect een gericht publiek targetten dat breder is dan je eigen fanbasis aan de hand van socio-demografische gegevens en specifieke interesses van gebruikers.

Schermafbeelding 2014-09-09 om 16.01.03

Let’s face it: niet elk bedrijf heeft de budgetmogendheden van retail-reuzen zoals Zalando om op terug te vallen. Gelukkig is dat geen vereiste om Facebook advertising in te zetten, ook met een kleiner budget tussen 1.000 euro en 2.500 euro kan je vaak al een heel eind komen om standaard boodschappen te promoten aan je publiek. Het Facebook advertising dashboard laat je toe om zeer gericht je budget te besteden en je advertenties voortdurend te optimaliseren tijdens hun looptijd.

Interessante artikels om deze advertenties efficiënt op te zetten in Facebook met een beperkt of middelgroot budget vind je onder meer terug op blogs zoals The Next Web en Inside Facebook.

 

3. Zet in op andere metrics dan bereik

De focus van Facebook op de cijfers rond bereik is op zijn minst gezegd opvallend te noemen. Op bijna elk deel van je fanpagina zie je als beheerder statistieken staan over het bereik dat je publicaties hebben gehaald. Hoewel het belang van bereik niet te overzien is voor het welslagen van je fanpagina, is dit allesbehalve de enige succesfactor.

Neem even het voorbeeld van conversies uit sociale media: Ook al bereikt een bepaalde publicatie misschien maar 200 van de 9.000 fans die de fanpagina telt, als de post er voor zorgt dat je één goede lead binnenhaalt die veel oplevert ben je geslaagd in je opzet. Een publicatie met een bereik van 5.000 mensen die geen conversie binnenhaalt is op dat opzicht misschien minder waardevol. Onze obsessie met bereik is met andere woorden niet altijd gegrond.

Definieer daarom ook andere metrics dan bereik. Het belang van een goede set Key Performance Indicators is niet te overzien om de ROI van je fanpagina te berekenen (Nancy Verbrugghe schreef er eerder al een artikel over op deze blog: Social Media en ROI). Een aantal interessante KPI’s, naast bereik en aantal fans, zijn:

– Engagement / interactie
– Website trafiek en conversies vanuit sociale media
– Service
– Customer insights (via vragen, surveys, etc.)
– Tone of Voice en sentiment (positief/neutraal/negatief)
– …

 

4. Zet in op andere platformen

Wellicht het meest drastische antwoord op het dalend organisch bereik van Facebook is om op zoek te gaan naar alternatieven. Toegegeven, de kans dat we in België het eerstkomende jaar een even groot en breed sociale media platform zullen vinden als Facebook is vrij klein, maar is het ook altijd nodig om zo’n gigantisch publiek te kunnen bereiken? Kleinere sociale media platformen bieden vaak de mogelijkheid om niche-doelgroepen gerichter te bereiken en zijn in aantal boodschappen een stuk minder verzadigd dan Facebook.

social-media-icons

Belangrijk om te onthouden is dat Facebook (en evengoed alle andere sociale media platformen) geleende platformen zijn. Elk sociale media platform bepaalt haar eigen wetten en kiest zelf in welke vorm ze jouw berichten zal laten verschijnen en aan welke personen ze je berichten zal tonen. Daar heb je als bedrijf weinig aan te zeggen. Voldoende inzet op een eigen platform, zoals een centrale website, is daarom geen overbodige luxe. Hier bepaal je immers zelf wat er verschijnt en het laat je toe om steeds te verwijzen naar een centraal verzamelpunt van informatie.

 

Wil je jouw Facebook fanpagina relevant en zichtbaar houden in de komende jaren, dan zal je de nodige aanpassingen moeten doen in functie van de bovenstaande oplossingen. Of je eigen sociale media platform opstarten… dat is ook een mogelijkheid natuurlijk.

arrow