Trending Now

Hartjes kotsen in februari!

Olraajt een nieuwe maand komt eraan. We werken content calendars af voor februari, die moeten stilaan worden ingediend zodat de feedback kan worden gegeven en de aanpassingen kunnen gebeuren. De designers kunnen gek worden van die 3 details die 4 mm naar rechts moeten opschuiven. De copywriters kunnen nog 7 alternatieve copy-voorstellen doorsturen. We zijn er bijna!

Er is maar één gigantische top topical het vermelden waard in februari. Wel, dat en het feit dat er een extra dag is dit jaar. Niemand gaat een dag extra betaald worden, maar we gaan allemaal een extra dag werken. Zo gaan die dingen.

 

Valentijn, het is daar. Laten we het maar gewoon aanvaarden.

Het is de dag van de koppels. En de liefde. En de commerce. Het bestaat al sinds 496 en werd een dag dankzij een paus die vond dat die dag nodig was. Lees de rest op Wikipedia.

Ok, wij zijn commerciële mensen. Wij doen (bijna) alles om ons product/merk/bedrijf op een coole manier in de kijker te zetten. Het is niet omdat we helemaal niet actief participeren aan Valentijn in onze privé dat we daar professioneel niets mee kunnen doen.

Er zijn overigens heel wat bedrijven die daar echt coole dingen mee doen.

Zo is er deze van Ben & Jerry’s:

Ben&Jerry's

 

Hier is niet veel budget in geslopen, de link naar het eigen merk is duidelijk en er zit een fijne knipoog in. Nice! Likeable en voor de fans zeker ook shareable.

Ik hou van eenvoud en hoe je met heel weinig toch heel veel kan vertellen. Dat is precies wat Ikea doet. Zowel in hun producten als in hun marketing. Deze visual blijft hier helemaal trouw aan. Er is amper copy nodig, het ziet eruit als promotie voor een stoel. Er is niets vulgairs of expliciet erotisch aan, maar de verwijzing is toch mooi duidelijk.

Ikea

Top topicals zijn wat mij betreft iets dat je enkel doet als het relevant is voor je merk òf als je het relevant kan maken. Ik wil – top topical of niet – meteen kunnen zien: ahja, dit is echt typisch merk X. Of zo atypisch dat het weer briljant wordt, maar de link moet duidelijk zijn. New York Vogue gaf ons een paar jaar geleden met Valentijn deze geweldige visual!

Fashion! Zwaar derover! Mooie vrouw! Dramatisch! Bizarre dingen op het gezicht waar niemand effectief mee over straat zou lopen! Kunst! Het heeft het allemaal…

Vogue

 

Ik wil deze ook nog meegeven. Zien jullie de copy? “Hart-stikke lekker…” Ok, dat is dus al gebeurd. We gaan dat dus niet meer doen, want het is al gebeurd. Ik ga mij niet uitspreken over hoe goed of niet goed. Maar het is been there, done that, dus we gaan dat niet meer doen.

AH

Mijn laatste voorbeeldje is mijn favorietje. Save the best for last enzo. Mijn persoonlijk favorietje sinds ik hem zag en niets heeft sindsdien de Valentijn-top topical kunnen overtreffen.

Het is geniaal op zoveel vlakken. Kijk gewoon.

 

Wat gaan jullie doen met Valentijn? Doe eens iets voor singles. Flirt eens met een concurrent. Komaan, ik weet zeker dat jullie hiervoor schitterend uit de hoek kunnen komen!

Benieuwd naar de rest van de ultieme top topical kalender die alle andere kalenders overbodig maakt? Je vindt hem hier.

Wil je hem opslaan in je Google drive? Mail dan naar dora.gasia@gmail.com

Dora

Hoi, ik ben Dora en ik vertelde ooit veel te enthousiast aan mijn kinderen het spectaculaire verhaal over hoe ik in de file stond en dus te laat was om ze van school af te halen om nieuwe handschoenen te kopen voor hun. Sindsdien heb ik dat verhaal al 1000 keer opnieuw moeten vertellen. Ik hou van verhalen. En ook van sociale media!
arrow