Overmorgen is het vrouwendag, en naar goede traditie wordt er dan geschreven op VLCM. De goede voorbeelden, de minder goede voorbeelden en natuurlijk de geweldige vrouwendag bullshit bingo. Het is een beetje riskant om erover te posten als merk, maar toch is het belangrijk dat de internationale vrouwendag zichtbaar is. Vrouwendag is er namelijk al meer dan een eeuw en toch zijn er nog mensen die niet begrijpen waar het precies over gaat…
Hoera! Vrouwendag!
Laat ons beginnen bij het begin. Vrouwendag is geen feestdag. Je moet niemand feliciteren met hun 2 X chromosomen, er is geen betaald verlof (of toch niet in België) en zelfs geen confetti. Het is één dag in het jaar waarop vrouwenrechten centraal staan, waarop we solidair zijn met vrouwen over de hele wereld die vaak nog een lange weg te gaan hebben in de strijd naar gelijkheid. Het is een dag waarop we de verwezenlijkingen van vrouwen in de verf zetten en de rechten die ze verworven hebben. En nog zo veel meer, maar het is geen feestdag.
Net zoals ‘White Chocolate Cheesecake Day’ kan je vrouwendag aangrijpen als top topical om een goede post te maken. Het hele punt van vrouwendag is dat vrouwenrechten zichtbaar worden, dus het zou jammer zijn als erover gezwegen wordt. Maar dan moet je het wel goed aanpakken.
Een paar dingen waar je op kan letten:
Taalgebruik
Hoe je dingen verwoordt, zegt vaak veel over wat je bedoelt. Bijvoorbeeld: zeggen dat een vrouw haar mannetje kan staan of dat ze ballen heeft, is een beetje pijnlijk op een dag waarbij vrouwen centraal staan. Vrouwen moéten geen mannelijke eigenschappen hebben om goed werk te doen.
Het beeld
Heeft de vrouw op de afbeelding kleren aan? Is het ondergoed of een keukenschort? Terug naar af! Is het een mooie collage van roze met magenta? Vraag jezelf af of dat echt nodig is, want de manier hoe jij vrouwen ziet, is niet per se de manier hoe (volwassen) vrouwen aangesproken willen worden.
Hypocrisie
Is het bedrijf waarvoor je werkt wel écht vrouwvriendelijk? Met vrouwen vertegenwoordigd aan de top? Is dat het niet, dan is dit een goed moment om aan te halen dat jullie hier wel naar streven en hoe. Verkoop je producten die vrouwen benadelen (looking at you, diet shakes, shapewear, scheermesjes die duurder zijn omdat ze roze zijn, etc)? Dan kan je misschien beter deze dag overslaan.
Meerwaarde
Heeft je post écht een meerwaarde in het thema van vrouwendag? Of moest je de content kalender nog rap vullen?
Thema
Elk jaar is er een thema rond vrouwendag. Vorig jaar was het #PressForProgress, dit jaar is het Better the balance, better the world #BalanceForBetter. Maak je post nog beter door aan te sluiten op het thema.
Laten we er geen plezante dag van maken! 🙂