Er moet mij iets van het hart. Ik heb een grote fout gemaakt en ik wil mij daarvoor excuseren. 7 jaar geleden, toen ik ‘De Vlaamse Community Managers groep’ oprichtte, was ik een domme, domme kalle. Een fout die mij al 7 jaar achtervolgt. Want het merendeel van de VLCM leden zijn helemaal geen community managers, ze zijn social media managers.
Het verschil tussen een community en een publiek
Om dat verschil te snappen, kijken we eerst naar wat een community precies is. Een community is een groep mensen die met elkaar in gesprek zijn over allerhande onderwerpen binnen een bepaald thema. De interactie tussen de leden is wat een community een community maakt. De leden hebben dezelfde interesses en kunnen binnen die interesses met elkaar praten over verschillende onderwerpen. Er is een relatief stabiel kernlidmaatschap.
Als je kijkt naar een Facebook pagina, daar reageren de ‘leden’ voornamelijk op de post. Die is niet ontworpen om met elkaar in conversatie te gaan, maar vooral om de content te consumeren. Ook al maken we onszelf af en toe wijs dat we hier een zeer waardevolle community aan het uitbouwen zijn – meestal verspreiden we een boodschap naar ons publiek. De leden praten weinig onderling met elkaar en kan je eerder zien als een publiek.
Op Facebook kan je het verschil goed zien door een pagina te vergelijken met een (goed draaiende) groep.
Het verschil tussen een social media manager en een community manager
Een social media manager heeft een ander takenpakket dan een community manager. Bij een social media manager staat content centraal. Zij praat in naam van een bedrijf. Content zo goed mogelijk laten werken op social naar zoveel mogelijk relevante mensen, daar draait het om. Een social media manager maakt dus content kalenders, strategieën, rapporten, doet conversation management, advertising etc. Deze job kan ook onderverdeeld worden in verschillende gespecialiseerde profielen.
Bij een community manager staan relaties centraal. De community manager is zichzelf binnen de community en faciliteert de andere community-leden. Een community manager zorgt ervoor dat de ‘community’ in haar beheer optimaal kan functioneren, hij luistert vooral en koppelt terug naar haar bedrijf. Een goede community manager staat emotioneel heel dicht bij zijn leden en is ook offline actief voor haar community.
Wanneer kies je voor een community manager en wanneer een social media manager?
Als jouw product zeer complex is, kies je best voor een community manager. Is jouw product vrij simpel, dan zal je meer hebben aan een sociale media manager. Het een sluit het ander uiteraard niet uit. Bijvoorbeeld: over M&M’s ga je moeilijk een groep maanden aan een stuk met elkaar laten praten. Over Adobe Photoshop dan weer wel. Photoshop kan perfect aanvullend een pagina hebben.
Waarom noemen we onszelf dan eigenlijk community manager?
Nee, nee, dat is niet door VLCM. We zijn niet zo belangrijk. In veel Europese landen maken we die fout. Ik vermoed dat het is omdat er voor de eerste social media managers nog geen echte term was, en de job van ver met een scheef oog leek op die van een community manager. En het wordt zelden in vraag gesteld.
Nu is mijn vraag aan jullie, veranderen we VLCM van naam? Of is dat allemaal niet zo belangrijk?
Ahja, en sorry he.