Trending Now

Social overview: Augustus 2016

Terwijl de zomer van 2016 nog gezellig nakabbelt, zouden we tussen het zonnekloppen en terrasjesdoen door nog vergeten dat augustus zo’n beetje de maand was waarin alle sociale netwerken weer iets meer op elkaar gingen lijken. En we tot een kot in de nacht voor onze televisie plakten om de sportieve prestaties van onze landgenoten in Rio live te zien. Tijd dus om ook onze medailles uit te delen.

 

1. Goud voor Instagram

 

Er gaat tegenwoordig geen maand voorbij of Instagram pakt uit met een nieuwe feature. Ook in augustus was het weer goed prijs.

  1. Instagram Stories: ‘Als we Snapchat niet kunnen kopen, dan doen we het gewoon na’, moeten ze bij Facebook gedacht hebben. De uitleg van Instagram CEO Kevin Systrom, bevestigt dat ook. Het resultaat: sinds begin augustus kunnen we nu ook instagramfoto’s 24 uur lang delen in stories. Ook een medaille voor Joy Anna Thielemans trouwens, die een paar uur na de lancering al deze blog over de Instagram Stories online zette.
  2. Live Streaming: Instagram was stilaan nog het enige sociale netwerk waar je niet mee kon livestreamen. En dus smeden ze ook daar plannen om dat in de nabije toekomst mogelijk te maken.
  3. Business accounts: Eind augustus kregen Instagram-accounts ook nog een nieuwtje voorgeschoteld: bedrijfsaccounts! Helemaal naar analogie met moederbedrijf Facebook. Deze accounts hebben een contact-knop, gemakkelijker toegang tot advertenties en vooral: statistieken! Hoe dat allemaal werkt? Dat vatte Olivier Opdebeeck voor ons samen in deze blogpost.

instagram-stories-vs-snapchat-stories

 

2. Zilver voor Twitter

 

Ook Twitter liet van zich horen in Augustus. Het lanceerde luttele dagen na Instagram ‘Twitter Moments’: een dienst om – jawel – een verhaal te vertellen met verschillende tweets, foto’s, verhalen, … Het systeem bestond al eventjes voor Amerikaanse bedrijven en instanties zoals de NASA, maar zou er nu ook snel komen voor gewone gebruikers.

Ook nieuw bij Twitter: de mogelijkheid om een live Q&A te doen met je volgers en een permanent platform voor livestreaming van events.

twitter_q_a

3. Brons voor Facebook

Facebook kondigde twee kleinere aanpassingen aan.

  1. Automatische video’s met geluid? De grote meerderheid van de facebookgebruikers bekijkt de video’s van Facebook zonder geluid. Maar daar zou Facebook wel eens verandering in kunnen brengen, zo lazen we op NU.nl.
  2. Geen adblocker meer op Facebookadvertenties: in de mobiele app kon je de ads sowieso niet blokkeren, maar nu zou Facebook ook adblockers kunnen omzeilen op de desktop-versie. Hoe ze dat doen? Dat las je in SocialMediaToday.

 

 

4. Uitsluiting voor de bedenkers van copyright op hashtags

 

Kun je het copyright claimen op een hashtag? Moeilijk, denk ik. Maar aangezien de Olympische Spelen big business is voor veel internationale merken, hebben ze het toch geprobeerd: deze zomer was het officieel verboden voor Amerikaanse bedrijven om olympische hashtags te gebruiken, zonder dat je daarvoor toestemming had (Lees: ‘voor betaald had’).

Aangezien veel merken populaire hashtags kapen om reclame te maken, kun je het idee erachter nog een beetje proberen begrijpen. Maar als je ziet dat er op de lijst hashtags staan als ‘rio2016’, ‘teamamerica’ en zelfs ‘olympic’ en ‘olympian’ stonden op de lijstEnkel de sponsors mogen immers babbelen over de hashtags die ze geclaimd hebben. Of dit precedenten schept? Hopelijk niet.

rio_hashtags

 

5. Een eervolle vermelding voor Jen van Skyscanner

 

Ook Jennifer verdient wat mij betreft een medaille voor haar werk als Community Manager bij luchtvaartmaatschappij Skyscanner. Toen James de melding kreeg dat hij een tussenstop van 47 jaar had, deed ze spontaan een reeks suggesties wat hij met zijn tijd kon doen. En toen ontplofte Facebook.

skyscanner_jennifer

Bekijk de hele conversatie op bestesocialemedia.nl

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow