Trending Now

Myrise review: is de Gentse ‘content analytics tool’ iets voor jou?

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Supercontent.

(Let op: behoorlijk uitgebreide recensie 😉 Heb je haast? Scroll dan ietsje verder en bekijk de video.)

Je bent contentmarketeer en je wilt meten welke content werkt.

Dan blijf je qua tools toch een beetje in de kou staan.

Er is wél een overvloed aan tools om je sociale media in de gaten te houden. E-mailmarketing komt ook wel goed. En met Google Analytics meet je gratis hoe je website presteert.

Het probleem: je krijgt geen totaalbeeld

Maar als goede contentmarketeer focus jij natuurlijk niet op individuele kanalen. Je wilt weten welke content de aandacht trekt. En met welke invalshoeken.

En dan zijn er plots vrij weinig tools die je daarmee helpen.

Myrise meet hoe je content presteert op meerdere kanalen

Enter Myrise. Een tool uit Gent, tot vorig jaar bekend als Darwin Analytics.

Myrise kreeg in april een heel nieuwe look. Tussen haar klanten zitten een paar kleppers: o.a. Argenta, de European Food Safety Authority, Mobile Vikings en JBC gebruiken het.

Mister Myrise, Anthony Bosschem, bedacht de tool op basis van zijn visie op content. Je blog, of hoe je het ook noemt, is het ‘moederschip’ van je contentmarketing. Via sociale media en e-mail doe je dan de distributie. Logisch om ze dan ook allemaal te meten.

Blokkendoos met KPI’s

Wie praat over online marketing en meten, heeft het vroeg of laat over KPI’s. Dat staat voor key performance indicator. Websitebezoekers, downloads, likes op Facebook — allemaal KPI’s.

In combinatie geven die KPI’s je een idee van hoe goed je het in het algemeen doet.

En daar hebben we de praktische invulling van Myrise te pakken. Door de bank genomen is Myrise namelijk een blokkendoos van vrijwel alle denkbare KPI’s. Waar jij naar hartenlust dashboards mee kunt bouwen.

Vroeger zag dat dashboard er zo uit:

myrise oud dashboard

(voor alle screenshots geldt: klik om te vergroten)

 

Nu heeft Myrise een heel nieuwe look. Daarin is de individuele content niet meer in het overzicht opgenomen. De nadruk ligt 100% op de metrics:

myrise dashboard

 

Bekijk deze video om Myrise in actie te zien:

Meet je website, maar ook sociale media en e-mail

Voor KPI’s over je website voeg je je Google Analytics-account toe.

Verder werkt Myrise met deze sociale media:

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Instagram
  • LinkedIn (Company Pages)
  • YouTube

Staat hier dus niet tussen: Pinterest.

Doe je aan e-mailmarketing met een van deze tool? Dan kun je die ook toevoegen:

  • Campaign Monitor
  • Mailchimp
  • YMLP

Een metric toevoegen in Myrise

Je contentkanalen zijn nu aangesloten.

Maar verwacht in Myrise geen kant-en-klaar overzicht van hoe goed je content het doet. Nee, dat moet je eerst bouwen door KPI’s toe te voegen. Die heten in Myrise metrics.

Dat doe je gewoon in het overzicht:

myrise metrics overzicht

 

Dan kies je welke soort metric je wilt toevoegen. Je meet:

  • hoeveel content je publiceerde, óf
  • hoeveel je content in totaal opleverde, óf
  • wat één stuk content gemiddeld

myrise create metric

Niet helemaal mee? Lees even verder, straks wordt het duidelijker.

Je kiest op welk kanaal de metric van toepassing is:

myrise metric kanaal

 

En tenslotte wat je precies wilt meten. Stel: je kiest Google Analytics als kanaal en je voegt de metric Page views toe:

myrise metric kiezen

 

Dan meet je dus het aantal page views binnen een bepaalde periode.

Nieuw in deze release is dat je ook WordPress-metrics kunt aanmaken. Je kunt dus o.a. pageviews en comments meten per auteur, categorie of tag.

Smullen voor de resultaatgerichte contentmarketeer is ‘goal completions’. Een goal stel je in binnen Google Analytics. Meestal is dat een online verkoop, een inschrijving op je nieuwsbrief of een andere conversie.

Je kunt individuele metrics bovendien aanmaken per kanaal dat je bezoeker gebruikte om op je site te komen: Facebook, Twitter, LinkedIn of organic (zoekmachines).

Metrics combineren

Je kunt ook meerdere metrics aanvinken — Myrise combineert die dan tot één metric.

Wel oppassen dat je er geen monster van Frankenstein van maakt. Wie pakweg Unique page views, Goal completions en LinkedIn pageviews aanvinkt, komt met een betekenisloze metric te zitten. Even nadenken dus.

Hou er ook rekening mee dat je gecombineerde metrics niet meer uitgesplitst kunt bekijken.

Metrics voor sociale media instellen

De beschikbare metrics variëren natuurlijk per kanaal.

De metrics voor Analytics zijn erg uitgebreid. Maar bij een sociale-mediakanaal als Twitter krijg je alleen de keuze tussen retweets of favorites bij Content Performance of Average Content Performance. Bij Content Volume krijg je zelfs geen extra keuze meer: dan meet je automatisch het aantal tweets.

Als ik de prestaties van mijn MailChimp-account wil meten krijg ik deze opties:

myrise mailchimp metrics

 

Genoeg om mee te spelen, dus. Maak een paar van zulke metrics aan en je dashboard begint vorm te krijgen:

myrise dashboard

Content organiseren: labels toevoegen (à la Evernote)

Het bouwen van een dashboard met metrics over je website, sociale media en e-mailmarketing is de kernfunctie van Myrise. De mogelijkheid om labels toe te voegen geeft nog een extra dimensie.

Gebruik je Evernote en voeg je labels toe aan notities? Wel, Myrise werkt precies zo.

Aan elk stuk content (een blogartikel, een tweet, een Facebookpost, etc.) hang je een etiket dat voor jou betekenis heeft. Je organiseert content dus volgens categorieën. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • het onderwerp (‘ruimtevaart’),
  • de auteur (‘Jonas’)
  • de tijd van publicatie (‘avond’)
  • de lengte (‘<100 tekens’)
  • en ga zo maar verder.

Metrics toevoegen per label

Als je braaf je content labelt, kun je je metrics verfijnen met een label. Dan zie je in één oogopslag pakweg:

  • hoe vaak je ’s avonds getweet hebt
  • hoeveel page views de artikelen van Jonas krijgen
  • of tweets over ruimtevaart danwel over kittens de meeste retweets krijgen.

Dat is meteen een sterk punt van Myrise: bedenk een categorie voor je content en je maakt hem aan. Ja, dat vraagt wat extra werk. Maar als je bijvoorbeeld wilt testen of clickbait-kopteksten of juist meer ingehouden koppen beter presteren? Dan is zo’n systeem met labels perfect, want een computer kan dat niet meten.

Hier voeg ik bijvoorbeeld het label ‘podcast’ toe aan een tweet. Zoals je ziet, stelt Myrise zelf ook labels voor:

myrise labels toevoegen

 

Wel jammer dat je de labels niet ziet op het dashboard. Mijn derde metric gaat nu over retweets met de hashtag #socialmedia, maar dat zie je er niet aan:

myrise dashboard geen labels

 

Je metric in detail

Klik je op een metric in het dashboard, dan krijg je een detailpagina. Die toont helaas de staafgrafiek van het overzicht nog een in het groot. Informatie die ik net al gezien heb en nu de helft van mijn scherm inpalmt. Als ik op Retweets klik, de tweede metric in mijn dashboard:

myrise metric detail

Dat is een beetje gemiste schermruimte.

Als je trouwens je labels hebt ingesteld, zie je de prestatie per label direct onder de staafdiagrammen. Dat ziet er zo uit:

myrise detail 2

Terug naar de vorige metric, de retweets. Het grafiekje eronder toont mijn aantal retweets in functie van de tijd én vergelijkt met de periode ervoor:

myrise metric detail 3

Als ik verder naar beneden scroll, zie ik onder Contributing Content de vaakst geretweete tweets en hun ‘bijdrage’, ofwel hoeveel procent van het totaal aantal retweets ze verdienden:

myrise metric detail 4

 

Service

Hoe zit het met de service? In één woord: prima. Anthony en zijn team staan altijd klaar om je te helpen. Ze nemen zelfs proactief contact met je op als ze zien dat er iets niet klopt.

Je moet er dus wel bijnemen dat er altijd iemand kan meekijken naar je metrics. Ik ben nogal privacy-minded en moest daar even aan wennen. Maar de meesten zullen daar geen probleem van maken.

En als ik zelf een vraag heb? Rechts in het Myrise-scherm zit een chatbox en die heb ik even geprobeerd. Binnen het uur had ik een antwoord:

myrise service

Het eindoordeel

Dé kracht van Myrise is haar flexibliteit. Je bouwt het dashboard dat jij wilt, met het overzicht van al je kanalen en quasi elke KPI die je kunt bedenken.

En dat is meteen waarom Myrise niet voor iedereen is weggelegd. Er moet namelijk een beetje een geek in je zitten. Je moet graag wat aan de dingen sleutelen en nieuwe combinaties proberen.

Een soort gids in de vorm van pop-ups voor de nieuwe gebruiker zou trouwens héél welkom zijn. De Myrise-logica moet je aanleren. Ik ben normaal heel snel vertrokken met tooltjes, maar moest me er deze keer echt wel in verdiepen.

Het is de paradox van Myrise: hoe elegant en zen de tool er ook uitziet, het blijft een mega-blokkendoos waar je wel wat tijd en energie in steekt. Er moet dus een beetje een ingenieur in je zitten.

De grootste uitdaging voor Myrise? Relevant blijven, nu marketing automation stilaan voor iedereen beschikbaar wordt. Software als Hubspot en Infusionsoft meet heel nauwkeurig welke paden je doelgroep aflegt met behulp van cookies of logingegevens. Analytics zullen steeds verfijnder en persoonlijker worden, en Myrise moet goed opletten dat ze meerwaarde blijft bieden.

Myrise, iets voor jou?

Zoals altijd geldt: als je het zelf doet, wordt alles duidelijker. Doe dus eens een testritje met Myrise (geen affiliate link). Je kunt je een week lang gratis helemaal laten gaan en Anthony helpt je graag verder als je vastzit.

Denk jij meteen: dit is iets voor mij? Of juist niet? Ik lees graag je reactie hieronder.

Voor de goede orde: ik heb geen belangen in Myrise en kreeg geen compensatie voor deze recensie buiten een langere trial.

Jelle Annaars

Jelle Annaars is freelance copywriter en contentmarketeer. Laatste wapenfeit: een gratis cursus over de 5 basisvoorwaarden voor succes met online content. Volg hem niet op Twitter.
arrow