Trending Now

Shosholoza! Zo bracht De Mol een echte community tot leven:

Dat De Mol in 2016 een serieuze comeback maakte, staat buiten kijf. Ook afgelopen editie, met de ontmaskering (Eline, ik wist het wel!) als hoogtepunt, kende een ongeziene populariteit. Opvallend is hoe de makers achter het programma een echte community tot leven heeft gebracht. Hoe deze wordt gevoed? We zetten de voornaamste gebeurtenissen op een rij:

Niemand die het kan ontkennen: toen De Mol eind jaren 1999 furore maakte bij de Belgische kijker, was de buzz al enorm. Alleen werd er vooral in de zetel en op de werkvloer besproken welke kandidaten mogelijke Mollen waren. Afleveringen herbekijken? Onmogelijk, tenzij je het programma had opgenomen. Een opvallende vergelijking, zeker nu De Mol in het digitale tijdperk eerder een real-time karakter heeft.  En nu je zelfs via de afzonderlijke app op je eentje De Mol kunt najagen.

Wieisdemol.be

Ik beken zonder schroom dat ik – voor sommigen overdreven  – actief op zoek ging naar de saboteur in het spel. Maar ik was daar lang niet alleen in: wieisdemol.be is een forum met mollenjagers die per kandidaat hun meest opvallende bevindingen delen. De gekste theorieën en absurde hints werden publiek besproken en schepten duidelijkheid (of net verwarring).

 

 

#Demol op Facebook en Twitter

Elke maandagavond vierden mollenjagers op Twitter hoogtij. Er werd gespeculeerd, gelachen en ontelbare gifs deden de ronde. En dan hebben we het nog niet eens gehad over die talloze polls.

Gedroeg iemand zich verdacht? Passeerde een nieuwe stommiteit de revue? Je hoefde zelfs het programma niet te volgen om op de hoogte te blijven. Presentator Gilles De Coster likete en retweette alsof het zijn full-time bezigheid was.

Ook Vier deed natuurlijk haar duit in het zakje. ‘s Maandags werd er consistent geteasd met open vragen, met talloze speculacties als resultaat. Tijdens de finale vond er zelfs een Facebook Live uitzending plaats, waarbij ex-Mol Gilles Van Bouwel de finalisten en afgevallen kandidaten interviewde.

Liedjes en citaten

Sommige opdrachten in het spel en citaten van de kandidaten vormen eigenlijk al een hype op zich. Bouba’s sportieve opmerking ‘Het leven is geen ponykamp’ toen hij naar huis werd gestuurd? Of het door de kandidaten gezongen koorlied ‘Shosholoza’? Wel, van de eerste werd een trui gemaakt, de tweede kreeg al een plaatsje in de playlist van Studio Brussel.

Bedrijfswereld doet mee

Vorig jaar pikte zelfs televisiezender VTM een graantje mee van de ‘De Mol’-hype, dit jaar leek ook de bedrijfswereld er vruchten van te plukken. Start-ups zoals slow messaging app Chestnote (waarbij je een bericht verstuurt en zelf kiest wanneer de ontvanger dat te lezen krijgt, nvdr) en cadeauplatform Kadonation betrokken het programma om meer betrokkenheid van haar publiek te krijgen, met naar verluidt het gewenste effect.

 

“De Mol was voor ons de perfecte gelegenheid om onze doelgroep aan te spreken”, laat Chestnote CEO Peter Wellens weten. “We hebben ruim vijfhonderd mensen bereikt met onze actie, die volledig aansloot bij ons imago. Het mysterieuze aspect koppelen aan de mysterie rond De Mol? Ideaal! (lacht)”

En laten we vooral Kinepolis niet vergeten, waar gisteren de finale werd afgespeeld. Gebruikers van de ‘De Mol’-app konden tijdens het programma wekelijks een gokje wagen en punten inzetten op hun verdachten. Op basis van een finale vragenlijst konden zij een ticket bemachtigen voor de finale op groot scherm in Kinepolis Antwerpen. Elke De Mol finalist kreeg één cinemazaal, waar enkel alle mollenjagers zaten die deze kandidaat in kwestie verdachtten. Voorts was het bijna ontroerend om te zien hoe gisteren onbekenden elkaar aansproken om theorieën en meningen uit te wisselen. En ja, ik was één van die mensen.

Ja, het was weer een mooi seizoen. Vorig jaar lagen de kijkcijfers iets lager, al hoeft 2017 daar niet voor onder te doen. Zo strikte de eerste aflevering 875.047 kijkers en waren alle Kinepolis tickets netjes uitverkocht. Volgend jaar meer van dat! 

Magali De Reu

Gaat op zoek naar de meest interessante verhalen op binnen- én buitenlandse bodem. Schrijft over vanalles als het moet, over ondernemerschap als het mag.
arrow