Trending Now

Is live streaming zinvol voor mijn campagnes? Een diepere blik:

We leven in fantastische tijden. We chatten met bots, lopen te dromen in VR/AR werelden en we kunnen betaalbaar  live video’s uitzenden op het Internet. Niet dat live streaming écht nieuw is. In 1996 richtte visionair Josh Harris de eerste live video streaming website op en experimenteerde met een Orwelliaans kunstproject, briljant gedocumenteerd in de film “We live in Public”.

 

Merkwaardige evolutie

Twintig jaar later: de videokwaliteit is geëvolueerd van postzegel naar fullscreen Ultra-HD, het aantal simultane kijkers zonder crashende servers is gegroeid  van 20 naar enkele miljoenen en distributie is betaalbaar geworden met services als Livestream, Ustream en Facebook. En sinds vorig jaar kunnen we die live momenten ook samen met vrienden beleven op Facebook op Periscope/Twitter. De technologie is, in tegenstelling tot VR en chat bots, volwassen en dus lijkt het het juiste moment om te starten met Live Internet TV.

In tegenstelling tot second-screen applicaties gaan live streaming gebruikers kijken én meedoen op hetzelfde scherm: het broadcast en feedback kanaal zijn niet langer van elkaar gescheiden. Dat werkt drempelverlagend en versterkt het engagement van de gebruiker. Eindelijk! Interactieve TV!

Succesingrediënten voor een geslaagde live streaming campagne

De technologie is er en de gebruiker is geprikkeld maar de hamvraag luidt nog steeds: is live streaming zinvol voor mijn campagnes? Je content moet voldoen aan 2 belangrijkste vereisten die het succes van je campagne zullen bepalen.

 

#1 Content geoptimaliseerd voor interacties

Je content moet geoptimaliseerd zijn voor tweerichtingsverkeer, een draaiboek voor call-to-actions polst en inspireert je fans en er ligt veel creatief werk op tafel voor nieuwe interactieve formats: participatieve talkshows, nieuwe visual radio formats, dagelijkse Quiz-shows met duizenden quizzers…

Inspirerende cases vind je op het gaming streaming platform Twitch: fans en gamers chatten met elkaar, er is een hechte community en zelfs een werkende paywall en verdienmodel voor streamers. Ook op Facebook live, Periscope en Live.ly gooien kijkers met meer emoji’s en zijn geëngageerder als de content is geoptimaliseerd voor tweerichtingsverkeer: Questions & Answers sessies, realtime showcases met experten (Minecraft experten, late art barista’s , DJ’s, koks, programmeurs…) en product launches scoren over het algemeen erg goed.

De trend werd in 2016 ook ingezet van live streaming binnen een gesloten chat-groep (Houseparty, Airtime) en opent interessante mogelijkheden voor live sportverslaggeving en reality TV. We verwachten ook daar veel nieuwe interactieve formats voor fans die zullen kunnen supporteren voor hun favoriete team vliegende FC-Brugge emoji’s.

#2 In het moment

Een live streaming campagne werkt het best als de content hyper-relevant is op dat moment: een voetbalwedstrijd kijken is nooit leuk uitgesteld kijken, het nieuws over de aanslagen in Brussel volgen we énkel live. Hyper-relevantie in het moment om kijkers te bereiken die op dat moment een sterke serie op Netflix kunnen kijken of een on-demand video masterclass kunnen volgen met Jeroen Meus. Het lijkt alsof live streaming dezelfde uitdagingen heeft als het klassiek lineair TV-kijken.

Net zoals klassieke TV is de slaagkans groter als er opgebouwd wordt na ar het moment, via klassieke aankondigen, publieksparticipatie en sociale campagnes. In het moment zelf helpt Facebook met push notifications en een voorkeur voor eigen live streams in haar feed.

De Buzzfeed Facebook live campagne waarbij twee medewerkers een meloen tot ontploffing brengen met een zakje elastiekjes mag dan niet erg relevant zijn, het werd gepubliceerd op het perfecte sociale moment: een vrijdagnamiddag op Facebook. De lancering van de warmste week was een sociaal evenement en Studio Brussel kijkers konden de steekvlam op de stream aansteken met het versturen van 🔥 emoji’s: perfect als een laagdrempelig Facebook interactie.

Optimaliseer je content voor interacties en kies voor de campagnes die relevant zijn in het moment. En veel 🔥 emoji’s.

 

Hendrik Dacquin

Hendrik startte Small Town Heroes in 2012 en bouwt interactieve video apps waarvan de Ketnet jr. en Ketnet apps de populairste zijn. Toch bij kleine kinderen. Small Town Heroes lanceerde onlangs Zender, een platform waarmee broadcasters en uitgevers hun interacties en live streams kunnen beheren.
arrow