Trending Now

Afbeeldingen gebruiken op social media: Do’s en Don’ts

Pieter-Jan en ik hebben je in de voorbije dagen wegwijs gemaakt in de wondere wereld van Creative Commons-licenties, portretrecht, stocksites, etc. Omdat we beseffen dat het een hele boterham was, zetten we nog ’s even de belangrijkste informatie op een rijtje. Aanschouw ende ziehier dus ons lijstje van Do’s en Don’ts!

 

 

  1. Ga er niet van uit dat het ©-symbool een vrijgeleide is om om het even welke foto op je kanalen te gebruiken. Waarom? Het is niet omdat je een auteur vermeldt, dat deze ook akkoord is met het gebruik dat je van zijn foto maakt.
  2. Ga er ook niet van uit dat Creative Commons je automatisch het recht geven tot hergebruik. Verwijs altijd naar de originele maker, de licentie en de bron.
  3. Gebruik geen populaire internetmeme’s voor eigen commerciële doeleinden. Waarom? Ook zij hebben een oorspronkelijk auteur die van zich kan laten horen.
  4. Denk niet dat ‘gewoonterecht’ jouw (voldoende) beschermt. Waarom? Vooral wanneer je afbeeldingen commercieel gaat gebruiken, zal dit recht veel minder gaan doorwegen.
  5. Film of fotografeer geen minderjarigen zonder de toestemming van hun ouders of voogd. Waarom? Zolang zij minderjarig zijn, beslissen de ouders over hun portretrecht.
  6. Pik geen foto’s van Facebook, Instagram,… Waarom? Ook op deze beelden rust het auteursrecht. De enigen die deze beelden royalty free mogen gebruiken zijn (naast de ‘auteurs’) deze platformen zelf.

 

do

 

  1. In geval van twijfel vraag je ALTIJD de toelating aan de auteur om zijn de afbeelding te gebruiken. Waarom? Omdat we ervan uitgaan dat je liever geen onaangenaam bezoekje van zijn advocaat wilt krijgen.
  2. Vraag ALTIJD toelating wanneer je iemand wilt filmen of fotograferen én of je het beeldmateriaal nadien mag verspreiden. Waarom? Omdat het natuurlijk common courtesy is en je zo sterker in je schoenen staat.
  3. Check ALTIJD de licentie, ongeacht op welke stocksite je een afbeelding downloadt. Waarom? Omdat stocksites vaak hun eigen licentieovereenkomsten hanteren.
  4. Ga aan de slag met foto’s die onder de Creative Commons 0-licentie vallen. Waarom? Daarom! Nee, serieus, gewoon omdat deze licentie ideaal is voor gebruik op social mediakanalen.
  5. Zorg dat je de juiste vermelding gebruikt wanneer je beeldmateriaal onder een andere Creative Commons-licentie valt.  Waarom? *Zucht*Als je het nu nog niet begrepen hebt… Hoe? In de meeste gevallen zal de vermelding er als volgt uitzien: ‘CC-BY-[naam auteur]’ of ‘CC-BY-SA-[naam auteur]’. Deze vermelding kun je op de foto plaatsen of in een onderschrift. Belangrijk is dat je ook een (hyper)link toevoegt naar de pagina waarin de voorwaarden van de licentie staat aangegeven. bv. CC-BY-SA iwanp. Op stock- en andere fotosites staan deze links altijd wel ergens aangegeven.

 

Alles nog’s in detail nalezen? Onze 4 voorgaande posts vind je hier:

Post 1: Het kluwen van beeldlicenties ontward
Post 2: Van copyleft naar copyright. Right? 
Post 3: De andere kant van het beeldmateriaal verhaal: portretrecht
Post 4: Beelden op social media: Zo krijg je het met niemand aan de stock

 

 

 

arrow