Een tijdje geleden kwam Instagram plots met een nieuwe landing page: Instagram for Business. Het zag er goed uit, maar je kon er nog niets mee doen. Er was geen ‘sign up’ of ‘try beta’. Langzaamaan zagen we de eerste business-profielen in Amerika opduiken. Ik volg het proces al een tijdje omdat ik vrij veel bezig ben met Instagram. Het is een interessant platform dat ervoor zorgt dat je snel een community kan uitbouwen.
Ik verdiepte mij vooral in accounts die alles bundelden over één bepaald onderwerp. Zo had ik bijvoorbeeld een ‘gentleman-account’ waar er mooie kostuums, dure wagens en blitse horloges te zien waren. Foto’s werden steeds gepost met toestemming van de eigenaar. Ik had ongeveer 12.000 volgers op 2 maandjes tijd. Maar daar stopte het ook als je het verder wou uitbouwen.
Die frustraties zijn nu gedaan. Je kan een call-to-action toevoegen, je kan je locatie & link mooi weergeven op je profielen, je krijgt (demografische) statistieken en je ziet je bereik. Ook kan je een categorie kiezen voor je bedrijf. Die data halen ze van je Facebook-pagina. Dit zijn nog maar de eerste stappen maar het is een sterke (en hoogstnodige) toevoeging van Instagram. Hieronder zie je enkele screenshots van ons bedrijfprofiel
De vraag is natuurlijk of we ons eigen doodvonnis hebben ondertekend door deze stap te wagen. Facebook/Instagram kennende kan het wel zijn dat binnenkort het bereik van bedrijfsprofielen ‘miraculeus’ gaat zakken, en dan moet je weer meer in ads investeren. Momenteel blijkt dat nog niet zo te zijn, maar je weet maar nooit. Wat denken jullie ervan?
[…] Business accounts: Eind augustus kregen Instagram-accounts ook nog een nieuwtje voorgeschoteld: bedrijfsaccounts! Helemaal naar analogie met moederbedrijf Facebook. Deze accounts hebben een contact-knop, gemakkelijker toegang tot advertenties en vooral: statistieken! Hoe dat allemaal werkt? Dat vatte Olivier Opdebeeck voor ons samen in deze blogpost. […]