Trending Now

Twitter zet storytelling centraal bij officiële lancering.

TWBE15 Launch
TWBE15

Begin mei organiseerde Twitter haar #TWBE15 launch. Tijdens het event namen onder andere Alexander De Croo, Bruce Daisely, Marc de Vries en Bert Marievoet het woord.

Hoeveel Belgische twitteraars er zijn, is niet bekend, al zijn het er allicht meer dan 100.000. Op de blog van Bruno Peeters is er sprake van cijfers die variëren tussen 124.000 en 180.000 in mei 2015. In oktober 2014 was er zelfs sprake van 1 miljoen Belgische tweeps. Dat was een cijfer dat tot stand kwam op basis van reacties (twitterfeed) op de presentatie van Bert Marievoet (Twitter) op Digital First (16/10/2014). Toch ging op 7 mei de officiële lancering door in Brussel.

1. Waarom een launch?

Is het niet bizar om een launch te organiseren voor een medium dat al meer dan 100.000 gebruikers heeft? Uiteraard, maar het event richtte zich niet zozeer op het werven van extra gebruikers, maar wel om het Belgische Twitter team en potentiële adverteerders bij elkaar te brengen. De uitgebreide guest list TWBE15 bestond dus voornamelijk uit bedrijven.

Kosten noch moeite werden gespaard om Twitter tastbaar te maken. Ook het lijstje met sprekers mocht er zijn.

2. Alexander De Croo: “I was conviced that what I said on Twitter didn’t matter”

Alexander De Croo, vicepremier en minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, mocht de spits afbijten.

Volledige speech is hieronder te beluisteren.

Vanaf 1 min 30 vertelt Alexander De Croo dat hij dacht dat wat hij op Twitter vertelde, niet echt uitmaakte omdat niemand het las. Maar daar kwam bij zijn tiende tweet al verandering in. Hij tweette dat hij vond dat zijn politieke partij haar programma niet tot toiletpapier mocht herleiden. Een journalist pikte de tweet op en de rest is geschiedenis

Alexander De Croo maakte van de gelegenheid ook gebruik om dieper in te gaan op het Digital Belgium: een actieplan dat de digitale lange termijn visie van België uitstippelt en omzet naar concrete acties.

De concrete ambities van dat actieplan is België in de digitale top-3 van Europa te zetten (België staat momenteel vijfde), 1.000 start-ups bij te staan en 50.000 banen te creëren.

3. Twitter is a social soundtrack of life – Bruce Daisely

Na Alexander De Croo was het de beurt aan Bruce Daisely, vice president of direct sales Twitter.

Bruce Daiseley schetst de evolutie die Twitter doormaakte van micro blogging tot een ‘information sharing and distribution platform’.

“Twitter was born mobile. Twitter began as a micro-blogging platform. A platform on which you could share what you are doing right now. In fact, the past years Twitter evolved and became a product you can go to and connect with things that are interested in and passionate about. Twitter brings you closer to the things you care about the most.”

Twitter onderscheidt zich ten opzichte van andere sociale media platformen door 3 belangrijke zaken:

1. Live: Twitter is live. Het gaat over wat er nu gebeurt!
2. Public: Twitter is publiek toegankelijk. Alles wat je op Twitter zegt is door iedereen te zien.
3. Conversational: Twitter is enorm conversatie gericht. Een platform waar dialoog in is ingebed.

Bruce Daisely: “Sometimes we talk about twitter as being a social soundtrack to life.”

4. Joined Forces

Daarna stelde Marc de Vries (Country Manager Twitter Benelux) het team van België, Nederland en Luxemburg voor. “België en Nederland zijn innovatieve landen, maar in het globale plaatje zijn we maar een kleine markt. Vandaar de noodzaak om de krachten te bundelen,” aldus de Vries.

Het Benelux-team legt in z’n werking de nadruk op “education, inspiration and innovation”. Klanten worden mee begeleid in het de ‘eindeloze’ mogelijkheden van de 140 karakters, ze worden geïnspireerd door succesvolle cases en Twitter wil met haar klanten innovatieve acties uitwerken.

Het Benelux-team op Twitter volgen kun je hier. (klik op abonneer)

5. Storytelling centraal

Bert Marievoet maakte naadloos de vergelijking tussen waar vroeger mensen op de muren van grotten schilderden om hun verhaal te vertellen, we dat in de 21ste eeuw doen aan de hand van onder meer Twitter. Storytelling staat ook bij Twitter centraal.

advertising-works-best

#amen

6. Best practices

Als uitsmijter vroeg Twitter aan drie klanten om hun ervaringen met het social media platform te delen.

1. Stefaan Maene van Just Agency gaf een ruime inkijk in wat een goed verhaal precies is en waar dat aan moet voldoen.

2. Voor Telenet nam Filip Nuyts het woord. Telenet gebruikt Twitter erg actief, niet alleen voor het oplossen van customer care vragen, maar ook om hun verhalen te delen met de wereld. (Video: Filip Nuyts over hoe Telenet Twitter inzet)

3. Last but not least kwam Deirdre Keustermans (Marketing Director at 20th Century Fox) aan het woord. Ze vertelde uitgebreid hoe 20th Century Fox succesvol social media inzet in de promocampagnes. Sommige releases zijn eenvoudig om op door te plaatsen op Belgische kanalen, maar vaak is net die lokale insteek vinden de grote uitdaging die net de sleutel is tot extra visibiliteit. (Video: Deirdre Keustermans en het inzetten van Twitter door 20th Century Fox)

7. Belgium’s Best Selfie

Na de sprekers ging Bert Marievoet er (letterlijk) met een knal uit. Hij organiseerde ‘Belgium’s best selfie with @alexanderdecroo and tonight’s guests of #TWBE15.’ De zaal deed uitbundig mee en de tweet werd in een mum van tijd 140 keer geretweet.

Voor de selfie- en Twitter-adepten is er ook video van de making of.

De gasten op TWBE15 werden persoonlijk uitgenodigd, maar doordat het event gericht was op bedrijven, waren heel wat online influencers er niet.

8. Twitter op events tastbaar maken
De officiële launch toonde ook enkele mogelijkheden hoe je Twitter tastbaar kunt maken op events.

1. Voor de deur was een blauwe loper uitgerold.
2. Aan de registratiebalie hingen bordjes tegen de muur met Nice To Tweet You
3. Er hingen postkaartjes met leuke Twitter quotes die je kon mee nemen. (foto via Lien Berden)
4. Er was een photo booth waar je werd uitgenodigd om een foto te nemen. Nadat de foto was genomen, kon je je twitter gebruikersnaam toevoegen waarna de foto werd getweet. Er is niet veel ruimte voor herkansing, dus zorg ervoor dat je haar bij de eerste poging al goed ligt.
5. De Ideale Wereld zal het graag zien: er was een scherm waar je je gebruikersnaam kon ingeven en waarna die je allereerste tweet op een tegel liet afdrukken.
6. Er waren stijlvolle t-shirts met het Twitter-logo opgedrukt en de gebruikersnamen van de gasten

 

 


Over de auteur: Jef werkt sinds januari 2014 bij het content marketing bureau Head Office. Hij is er content manager voor A.S.Adventure, al kon je ‘m de vorige 15 jaar vooral terug vinden als online redacteur en hoofdredacteur bij verschillende mannentitels. Hij heeft een voorliefde voor koffie, pk’s, social media en goede verhalen.

Dit artikel verscheen eerder op zijn blog.

arrow