Trending Now

She’s a 10, but… – Memecultuur

Wie op sociale media leeft of werkt zag dit zinnetje zeker en vast passeren. Op Twitter, op TikTok, op Instagram of zelfs bij de oma’s en opa’s in de VLCM-groep.

Moet je het toch nog even moeten opzoeken?
https://twitter.com/search?q=she%27s%20a%2010%20but&src=typeahead_click

Een onschuldige meme en soms echt wel grappig, toch? Ideaal materiaal om snel even op in te haken denken we dan.

En toch…

Onschuldige meme?

Volgens de belangrijke internetwoordenboek Urban Dictionary spreken we over dit:

“1-10 Female attractiveness scale
The scale is used to rate females on how attractive they are. A “1” would be someone similar to a wrinkley old grandma (unless you’re into that kind of stuff). I have yet to see a “10” as they are so rare.

‘Home boii 1: Yo’ man my girl is a solid 10 (on the 1-10 Female attractiveness scale).
Home boii 2: Damn! How much did you pay her to stay with your sorry ass?
Home boii 1: Bruh’”

They’re/She’s/He’s a 10, a 9, a 4, … Het maakt niet uit. Het gaat over het raten van mensen hun uiterlijk aan de hand van een cijfer. Of dat nu over she, he, them or they gaat, het gaat over mensen raten.

Het is toch maar om te lachen?

Maar Freek toch, het is maar een mopje… het is maar om te lachen. We spreken niemand in persoon aan en we raten niemand specifiek. Als dat al niet meer kan…

Oké, dat snap ik. Als je met jouw vrienden jolig bent. Ik ga niet ontkennen dat ik er mij ook ooit ook al eens schuldig aan gemaakt heb. We oordelen als mens altijd. We kijken, we zien, we denken en we oordelen.

Maar.

Er is voor mij een gigantisch verschil met een gezellige avond met jouw vrienden/vriendinnen en het in beperkte kring praten over knappe personen én het als merk inspelen op een meme.

Wij ‘…’ zijn een inclusief merk en staan open voor iedereen…

… tot we een meme zien waar we snel kunnen op inspelen om vlug wat bereik te halen. Als jij als merk echt voor gelijkheid gaat, als jij echt open bent, als jij echt gelooft dat iedereen een evenwaardige kans verdient… Dan is dit geen meme voor jou.

Practice what you preach. Wat zijn mooie missies en visies, wat zijn mooie ‘open’ vacatures, als je jouw ziel verkoopt aan de eerste de beste meme die het raten van mensen ondersteunt?

Dit is een bericht aan merken en professionals

Dat deze meme hoogstwaarschijnlijk voor 95% van de mensen die hem gebruiken hoogstonschuldig is, zonder bijbedoelingen… dat geloof ik best.

Maar wij als social mediamanagers moeten beter weten. Wij worden betaald om na te denken en strategisch bewust zaken in te zetten. Dus soms moeten we ook durven nee zeggen.

We moeten durven nee zeggen tegen de meme die seksisme of het raten van mensen op hun uiterlijk promoot, al ligt de focus op het grappige. Je blijft zeggen dat het punten geven van mensen hun uiterlijk oké is.

Uiteindelijk zijn er mensen die deze uitdrukking gebruiken om anderen te shamen, onderdrukken of zichzelf goed te praten.

“She’s only a 6, so I don’t understand why she thinks I should make more efforts.”
“She’s only a 6 so why does she walk as if she owns the world.”

Onze verantwoordelijkheid is groter dan we denken. Onze impact is groter dan we denken. En dan doel ik niet op het aantal direct sales we morgen zullen hebben.

Freek Stevens

Hoi! Leuk dat je dit leest. Ik ben een Freeklance social media manager. Ik stel mij meer en meer vragen over sociale media, advertising en privacy. Ethiek en marketing zouden moeten samen in één kamer zitten. "Het is niet omdat het kan dat we het moeten doen."
arrow