Als Clo Willaerts een boek schrijft, dan maken de meeste socialemediamanagers alvast een plaatsje vrij in hun boekenkast. (Sorry E.L. James, je vliegt eruit!)
“Digital Marketing Like A Pro” bevat een ton informatie, van stappenplannen tot nuttige tips, met heel wat voorbeelden. Hadden we dit boek maar gehad toen we zelf begonnen… Misschien is het tijd om zelf ook onze tips te delen?
Clo daagde de VLCM leden uit om het beste advies voor een beginnende socialemediamanager te delen. We bezorgen je graag een bloemlezing.
1. Begin met een strategie
Zonder plan schrijf je posts in het wilde weg. Leuk natuurlijk, maar wat bereik je er mee? Dat brengt ons direct bij onze tweede tip, nauw verwant aan de eerste:
2. Weet wat en wie je wil bereiken
Waarom “doe” je aan sociale media? Om iets te bereiken natuurlijk. Daar vloeit je doelpubliek en kanaal uit voort.
3. Durf experimenteren
Ga er ook niet vanuit dat je alles al weet. Durf experimenteren, en blijf steeds bijleren en ontdekken. Test alles wat je kan testen, baseer je niet op assumpties.
4. Wees kritisch, voor jezelf én de klant
Zie je hierboven puntje twee? Als een post “leuk” is maar niet past binnen wat je wil bereiken, is dat dan wel een goed idee?
5. Meten is weten
Weet je wat je gaat meten? Welke KPI belangrijk zijn? Dat bepaal je best voor je van start gaat.
6. Leer je publiek kennen en wees betrokken
Conversation management blijft heel belangrijk op sociale media en is dé manier om je publiek te beter te leren kennen. Dan weet je ook beter welke content zal aanslaan en welke niet.
7. Pas je content en stijl aan je publiek aan
Een goede, authentieke stijl zorgt voor meer interactie en betere resultaten. Je publiek voelt het wanneer je echt betrokken bent. Hetzelfde geldt voor content, wees authentiek en bezorg meerwaarde.
8. Maak je huiswerk
Heb je wat research gedaan? Weet je wat de doelgroep leuk vindt en wat niet? Snap je het product of de dienst? (Enkel “Ja!” Is een goed antwoord…)
9. Plan alles op voorhand
Een goede contentkalender en advertentieplan is je houvast in bange dagen. Zeker als heel wat mensen je goedkeuring of feedback moeten geven.
En? Als je een e-mail terug in de tijd kon sturen, welke tip gaf je dan aan jezelf toen je begon?