Trending Now

Vijf tips waarmee jouw content Vlaamse jongeren zal overtuigen

vijf tips voor jongeren communicatie

‘Wat vinden Vlaamse jongeren interessante content van merken op sociale media. En waarom?” Met deze vraag gingen onderzoekers van de Arteveldehogeschool aan de slag in online focusgroepen. Uit deze gesprekken filterden de onderzoekers vijf inzichten voor ‘killer content’ op sociale media. Per tip vind je ook telkens een quote uit de focusgroepen om de stellingen te verduidelijken en te ondersteunen. Meer tips vind je in de gratis whitepaper die je kan downloaden op www.socialemediavoorjongeren.be

 

1. Nostalgie is de Vlaamse kat

Zoals elke community manager weet, werken katten en poezen altijd op sociale media. Toch is er een thema dat in Vlaanderen nog beter werkt: nostalgie. De Vlaamse jongeren vliegen graag terug in de tijd. Denk maar aan het succes van de voorstellingen van Samson en Gert en andere jeugdreeksen in het Sportpaleis.

Het is wel leuk om te zien hoe ze werken met de jaren en met wat toen de hype was; wat toen centraal stond. (over een filmpje van de jaren ‘90).

 

2. Val met de deur in huis

Keep it simple en zet de hoofdboodschap in het begin van het filmpje. Geen intro noch voorspel. Vertel binnen de eerste seconden wat jouw kernboodschap is en werk het dan verder aantrekkelijk uit. Vaagheid of onduidelijkheid in het begin van het filmpje? De jongere zapt onmiddellijk weg. Ook teasen is een strategie die minder succes kent bij de jongere.

Het filmpje begint wat raar, misschien was een soort van intro beter geweest. Als ze direct beginnen babbelen zonder dat ik weet waarover het gaat, scroll ik al snel door.

 

 3. Jongeren gaan opnieuw ‘underground’

Jongeren hebben nood om over iets te kunnen spreken met elkaar, maar delen dit niet meer met iedereen. Heel vervelend voor jou als community manager. Want je zal niet alle activiteit nog kunnen interpreteren in jouw analytics. Jongeren kiezen er opnieuw voor om minder zichtbaar te zijn en delen veel content via privé-gesprekken.

Ik deel voornamelijk in (Facebook) Messenger of rechtstreeks via Whatsapp omdat er zo persoonlijker op gereageerd kan worden.

 

4. De kernwaarden van je merk moeten altijd in je content terug te vinden zijn

Voor ons als onderzoekers misschien wel de meest verrassende vaststelling. De link met de ‘core business’ van je merk en je merkwaarden willen de Vlaamse jongeren altijd terugvinden in je content. Content mag niet te ver staan van wat je als merk doet. Ziet de jongere de link niet? Dan zal hij de volgende keer minder snel klikken op jouw content.

Ik vind dat ze niet te veel mogen overdrijven met posts die weinig gerelateerd zijn met hun core business.

 

5. Laat visuele content opvallen zodat het opvalt tijdens het scrollen

Ja, de Vlaamse jongeren scrollen. De content die je brengt moet dus onmiddellijk in een fractie van een seconde aanspreken. De visuele en vormelijke aspecten zijn hiervoor een belangrijke factor.

Dit filmpje spreekt wel aan door de toffe kleurtjes en het feit dat het je nieuwsgierig maakt is ook een heel positieve factor.

 

Meer tips vind je in de gratis whitepaper die je kan downloaden op www.socialemediavoorjongeren.be

Jeroen Naudts, Gert-Jan Van Egdom en Stijn Anseel

Arteveldehogeschool Gent

Jeroen Naudts

Jeroen Naudts is lector en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool (Gent), opleiding Communicatiemanagement. Daarnaast is hij zelfstandig communicatieadviseur. Hij begeleidt organisaties om hun interne en externe communicatie te stroomlijnen. Hiervoor steunt hij op meer dan 10 jaar praktijkervaring bij o.a. provincie Antwerpen, SD Worx en Publiek Centraal.
arrow