Trending Now

Congres Facebook Marketing 2016 (Utrecht) – 6 juni 2016

Opvallend: weinig bekende gezichten (of Belgen tout court) op het Congres Facebook Marketing in Utrecht. Aan de reis kan het niet gelegen hebben. ’s Ochtends om 7u de trein genomen in Maastricht en twee uur later door ns.nl netjes afgeleverd in Utrecht Centraal, inclusief catering op de trein en gratis wifi (StuBru streaming all the way). Hallo NMBS? 😉

Ik probeer op een congres altijd enkele learnings mee te nemen die ik ‘the day after’ kan toepassen voor onze online marketing bij Belisol en KwadrO. Ik zet ze hieronder voor jullie op een rijtje.


 

Volgens Peter Minkjan van Likeconomics wordt Facebook steeds meer de perfecte gepersonaliseerde krant waar Mark Z van droomt: relevante nieuwsartikels, hero-content van je vrienden (huwelijken, marathons en vakanties), alles aangevuld met trending topics en contentsuggesties. Bij voorkeur in video, 360°, live of zelfs virtual reality. Keerzijde is de snelle afname van ‘orginal sharing’ of persoonlijke updates. Dagelijkse content delen (horeca, huisdieren, shopping,…) gebeurt steeds meer op ‘dark social’ zoals Instagram (hoelang nog?), WhatsApp, Messenger of Snapchat. De contentproviders volgen vanzelf, denk aan Snapchat Stories of gerobotiseerde content in Messenger.

Facebook Messenger Bot

Opvallend: ook op social moet alles nog sneller gaan. Geen links meer klikken dus die in een nieuwe venster openen, maar native content. Instant articles voor de inhoud, carousel & canvas advertenties en lead ads om adressen te verzamelen.

Laadtijd Facebook Website

 

Take-away: Gebruik Facebook Audience Insights om je doelgroepen beter te leren kennen en af te bakenen. Wie zijn ze? Waar wonen ze? Welke pagina’s volgen ze?


 

Intermezzo: Sander Duivestein kijkt in zijn glazen bol en ziet de opkomst van de DAO of Decentrale Autonome Organisaties. De menselijke factor wordt uitgesloten en bedrijven worden geleid door software en algoritmes. Denk aan een zelfrijdende auto die zijn eigen taximaatschappij uitbouwt (Self Driving Car meets Uber) of een drankautomaat die zijn eigen verdeelnetwerk opzet. Online conversaties met bots brengen ons alweer een stapje dichter…

 

Take-away: Ben je als bedrijf bereikbaar via Facebook Messenger, WhatsApp of Snapchat? Vergeet het dan niet te vermelden op je online én offline communicatie.


 

Pieter Voogt en Denise de Reus van PAUWR vergeleken het see-think-do-care model van Google met een cafébezoek: oogcontact maken, overwegen en vergelijken, mee naar huis nemen en ’s ochtends onbijt op bed. Belangrijk in de laatste fase: de aankoop is pas voorbij als de klant blij is met de aankoop, niet als hij zijn product of dienst heeft ontvangen.

Knipsel_pauwr

 

Take-aways:

  • Aandacht trekken kan op drie manieren: door herkenbaar gedrag te gebruiken van mensen in je omgeving (wat doet de groep?), door bedreigende situaties voor te stellen (ben jij het volgende slachtoffer?) of door persoonlijk relevant te zijn (honger?).
  • Denise de Reus stuurt elke woendag een mail-tip uit. Registreren kan op de tips van Denise.

 

Isaac Diepenhorst van Yune ging voor ons aan de slag met Facebook video. Zo leerden we binnen de drie seconden de aandacht te trekken (korter dan een goudvis), het belang van cliffhangers en dat verticale video’s wel oké zijn.

 

Takeaway: van tv-commercial naar Facebookvideo: kort, korter, kortst (Keep it mand), inzoomen naar 1:1 formaat, bold tekst of ondertitels toevoegen.


 

Eindelijk tijd voor ‘la pièce de résistance’: niemand minder dan Jon Loomer van de Power Hitters Club belde (met een slaperig gezicht weliswaar) live in vanuit Colorado voor een half uur één-tweetjes met Sybren Smith van Geheim van de Smith.

Eind 2013, begin 2014 steeg het aandeel van Facebook op de beurs even snel als de daling van het organisch bereik van de netwerksite. Sindsdien moet je adverteren om je doelgroep te bereiken. En Facebook wordt steeds beter in adverteren. 😉 Wat moet je zeker weten voor de volgende maanden:

  • Lead Ads: converteer nu rechtstreeks en snel op Facebook. Je prospect moet zijn gegevens niet meer invullen, dat doet Facebook zelf. Makkelijk te gebruiken, ook op mobiel. Gebruik de context card, stel vervolgens vragen aan je prospect en ga dan voor de conversie. Hoe makkelijker je het mailadres krijgt, hoe lager de kwaliteit. Durf dus vragen te stellen!
  • Canvas Ads: probeer zeker de Canvas Builder van Facebook een keertje uit. Hij werkt makkelijk en intuïtief. Het resultaat mag (bijna altijd) gezien worden. Niet vergeten: snelheid wordt steeds maar belangrijker. Skip dus de laadtijd van je site en bundel je info op een canvas. Voordeel in de opstartfase: Facebook lijkt canvas-ads voorkeur te geven in vertoning.
  • Audience Network: of het ‘externe’ adverteerdersnetwerk van Facebook. In het verleden was de kwaliteit vaak (te) laag: veel vertoningen en weinig conversies. Facebook belooft beterschap, onder meer met de introductie van Ads op mobiele websites en in Instant Articles. Laat je Audience Network dus opnieuw aanstaan bij de opmaak van je advertenties en volg de resultaten van nabij op.
  • Custom Audiences: volgens Jon leveren WCA’s bijna altijd de beste resultaten in advertentiecampagnes. Begin hier vandaag nog aan: maak doelgroepen van je websitebezoekers en vervolgens gelijkaardige Custom Audiences waarvan je de omvang kan variëren. Probeer zeker ook eens de ‘Advanced Mode’ om bijvoorbeeld bezoekers pas te targetten na hun derde bezoek.

 

Nieuwsgierig naar de presentaties of de andere sprekers? Neem dan zeker een kijkje op de overzichtspagina van de presentaties.

 

Conclusie: zeer geslaagd congres, boeiend en breed aanbod, handig dat de sessies allemaal in het Nederlands zijn. Volgend jaar ben ik opnieuw van de partij en neem ik een collega mee om extra break-out sessies te kunnen meepikken. #aanrader

arrow