Trending Now

Social overview: Oktober 2016

Alle klokken automatisch op winteruur verzet? Pompoenen verwerkt? Mutsen en sjaals binnen handbereik? Kan niet anders of oktober moet definitief voorbij zijn. Tijd dus om terug te blikken op de voorbije maand.

 

1. Facebook pakt (eindelijk) uit met Workplace

In 2014 kondigde Facebook al ‘Facebook@Work’ aan, maar het duurde 2 jaar eer we eindelijk deze trailer te zien kregen en we ons massaal op de wachtlijst konden zetten voor Workplace: de (betalende) business-versie van de Facebookgroep.

Facebook gaat hiermee volop de strijd aan met Microsoft’s Yammer en Slack. Nadat eerder dit jaar LinkedIn gekocht werd door Microsoft en Google steeds meer bedrijven weet te verleiden om hun interne organisatie met Google Apps te doen, ligt de strijd om de professionele socialemedia-gebruikers meer dan ooit open.

2. Twitter stopt met Vine

Twitter zit dan weer in de hoek waar klappen vallen. Heel de maand oktober deden geruchten de ronde over een mogelijke overname. Maar zowel Salesforce, Google als Walt Disney lieten het blauwe vogeltje vliegen.

Twitter zoekt wanhopig naar een herprofilering en werkbaar business-model. Nadat het eerder aankondigde dat 9% van de werknemers ontslagen zouden worden, kwam eind oktober ook het bericht dat Twitter stopt met hun shortvideo-app Vine.

Wat er met de filmpjes zal gebeuren is nog onduidelijk. Gelukkig werden de 100 beste alvast voor het nageslacht bewaard op – jawel – YouTube

3. Messenger en WhatsApp gaan Snapchat achterna

 

In augustus ging Instagram verdacht veel op Snapchat lijken. Tijd om ook onze andere apps een duwtje te geven in de richting van Snapchat, moeten ze bij Facebook gedacht hebben, want in oktober kondigden zowel Messenger als WhatsApp een wel heel opmerkelijke nieuwigheid aan.

Messenger test momenteel in Nieuw-Zeeland ‘Messenger Day‘, een functie binnen Messenger die vergelijkbaar is met Snapstories.

WhatsApp liet in oktober dan weer toe dat je tekeningen maakt op de foto’s die je verstuurt. Klinkt bekend in de oren? Jups. Dat vonden ze bij Snapchat ook al.

   whatsapp_drawing

4. De Morgen brengt nieuws via Twitter Moments

 

Ook gespot in oktober: De krant De Morgen zet Twitter Moments in om de hoogtepunten van de dag in de kijker te zetten. Benieuwd of dit iets structureels wordt, of in de experimentfase blijft zitten. Een overzichtje van alle moments van Twitter vind je op hun Twitterpagina.

5. Caps Lock Day komt vroeg dit jaar

 

Afsluiten doen we met de grappigste tweet van de afgelopen maand. Hoewel CAPS LOCK DAY pas op 22/10 was, konden ze zich in San Marino niet inhouden en trokken ze op 11/10 al meteen alle registers open. Je zou voor minder als je als voetbal-dwerg voor het eerst in 15 jaar een goal op verplaatsing maakt. Deze tweet kreeg trouwens meer retweets dan er inwoners zijn in San Marino.

Dat de Twitter van de nationale ploeg van San Marino een wel heel persoonlijke aanpak heeft, blijkt overigens ook uit onderstaande tweets

https://twitter.com/soccersanmarino/status/786249781064699904

 

 

Kristof Dhanens

Communicatieman bij Mediaraven vzw. Freelancer online communicatie met I Like Media. Voornamelijk voor overheid en non-profit.
arrow