Trending Now

Van Schermfluisteraar tot Digitale Allesweter.

Nieuwe beroepen zorgen voor een nieuwe terminologie. Vaak een ramp voor elke redacteur die in opdracht van de HR-afdeling een wervende tekst dient op te stellen om die Witte Merel te vinden waar het bedrijf naar op zoekt denkt te zijn. Ik zeg bewust ‘denkt’ te zijn want al te vaak blijkt dat een bedrijf in de puberteit van de digitale transformatie verzandt in kneuterigheid bij het omschrijven van de jobinhoud.

Het gevolg laat zich raden: malcontente werknemers die na drie dagen alras de backdoor kiezen op zoek naar de volgende uitdaging. Simpelweg omdat niemand binnen het bedrijf weet wat ze moeten doen. De KMO’s die op de digitale sneltrein willen springen vergissen zich vaak van rangeerstation. Hoe dat komt? Het is voor mij even koffiedik kijken als de rest van jullie. Tenzij jullie mij van antwoord willen dienen.

Ikzelf ben gevormd als ‘Grafisch vormgever’. Een algemene opleiding. In 1994 stonden we aan de start van een digitale revolutie. Photoshop 2.0, Pagemaker 3.8 en Freehand waren de wapens van de nieuwe creatief! We dienden ook alles te kennen: van repro tot kleurenproeven en .DSC-formaten waar we niet van wisten wat daar nu net de bedoeling van was. De vraag naar photoshop-experts was nihil. Je evolueerde van grafisch vormgever naar Art Director naar Senior Art Director. Respectievelijk lagen die titels op 20 – 30 en 40 jaar.

De online revolutie

Het management van het wereldwijde web heeft veel meer om het lijf dan de digitale revolutie in 1995. Het wordt steeds moeilijker om een titel te kleven op een functiebeschrijving. Ook al omdat we het vaak sexyer willen laten klinken dan het in werkelijkheid is. Wat mij alleszins wél opvalt is dat de grotere bedrijven (Banken, multinationals,..) er tegenwoordig wel beter in slagen om het juiste etiket op de juiste persoon te kleven. Waarschijnlijk omdat ze genoeg omzet genereren en voldoende volume hebben om specialisten bezig te houden. Bij de KMO om de hoek maak je als pas afgestudeerde sneller kans om te verdrinken in een crossmediale kikkerpoel.

Wie doet wat of wie hoort wat te doen? De semantici oordelen.


De Social Media Expert/Manager

Eigenlijk al dood. Wie is dat? Iemand die louter bezig is met Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest? Wie vroeg op de social mediakar sprong maar zelf niet de moeite deed om te evolueren noemt zichzelf nog steeds een social media expert. Wat zinloze teksten schrijven, een contentplan in Word opstellen, afgeleide tweets kakken en beeldjes op maat snijden voor wat visuele verfraaiing. Met een beetje pech heb je op het eind van de maand nog net genoeg over om je Creative Suite te verlengen of je bent aangewezen op pixlr.com of canva.com.

Zodra je opleidingen in het Syntra-circuit ziet opduiken met deze titels weet je dat het tijd wordt om wakker te worden. Als je in De Standaard boekhandel komt (Voor de digital natives: een fysieke winkel waar ze ingebonden papier verkopen, meestal voorzien van een poging tot storytelling as you know it) en je ziet bij de afdeling ‘promo’s’ het boek ‘Zo word ook jij een social media expert op één week!’ weet je dat je een prooi bent voor de arbeidsmarkt. Een laatste stuiptrekking bestaat er in dat je je gaat bemeesteren in Tweetdeck en Hootsuite maar geef grif toe: je beste jaren zijn voorbij. Go get a real job, guru!


De Content Manager

Hier gaat de discussie al van start. Als je een componentenanalyse van het woord doet klinkt het nogal simpel: het beheren en distribueren van inhoud. Die inhoud kan idealiter ontstaan uit eigen beweging maar kan evengoed komen aanwaaien. Sharing is caring! Is een content manager dan een online redacteur? Een copywriter? Een storyteller? In ideale omstandigheden wel. De luxehoeren van de schrijverij verzinnen content voor de websites, vormen deze om naar de social mediakanalen, doen druk over nieuwsbrieven en vloeken zich te pletter over het CMS-systeem wat ze zelf nooit mochten kiezen.

In de meeste bedrijven merken ze echter dat zo een content manager wat duur is voor wat hij/zij doet. Het probleem is meestal dat de secretaresse te dom is om de job over te pakken terwijl de rest van het bedrijf een ruggenwervel blokkeert bij de opdracht om ‘te schrijven’.

Om een Content Manager niet te laten verworden tot een noodzakelijk kwaad krijgen ze vaak het advies om zich intern bij te scholen. Aangezien de CEO ook geen blijf weet met zijn €75 bonnen van Google krijgt de Content Manager  de opdracht wat SEO en SEA bij te gaan doen. Analytics scoren altijd bij de raad van bestuur. Zeker als je iemand in dienst hebt die daadwerkelijk het verschil kan uitleggen tussen CTR en CPC. Niet zelden zie je de Content Manager binnen het jaar huilend de straat op rennen en verzeilt hij/zij ergens in de ambtenarij of in het onderwijs.


De Community Manager

In theorie de heerlijkste job ter wereld. Laat je dit op je naamkaartje plaatsen, dan weet je hoogstwaarschijnlijk van alles nog wat, maar weet je van alles nooit het fijne. Je kan over alles meepraten maar als het dieper gaat kan je je op een onnavolgbare manier uitlullen door te zeggen dat die materie echt wel voor nerds en specialisten is.

Niet dat een community manager niets doet eh! Hij/zij is met honderden dingen bezig en heeft uren tekort om alles rond te krijgen. Tot het takenpakket behoren onder andere analyse en strategie van doelgroepen, het managen van online communities, de impact van sociale media op het bedrijf, contentcreatie, advertising, samenwerken met afdelingen, opzetten van events en wedstrijden, online conversaties monitoren en modereren, evaluatie van de analytics, PR, apps bedenken, wat moeien met UX alsof je het zelf hebt uitgevonden en vooral als topambassadeur van je eigen klanten naar buiten treden. Geen mirakel dat CM’s een vogel voor de kat zijn voor psychiaters. Schizofrenie, burn-outs, woede-aanvallen etc… het komt er allemaal aan. Community Managers zijn de roadies en backstage-helden van het internetcircus. Geen wonder dat er zelfs een Community Manager Appreciation Day voor werd uitgevonden. En medicijnen. En drugs.


De Digitale Strateeg/Marketeer

De architecten van de online media. Eigenlijk te dom om voor ingenieur te gaan maar te slim om zich te verschuilen achter het naamkaartje van Community Manager. Een digitale strateeg houdt zich meer bezig met de harde cijfers. De KPI’s, de business strategieën, CRM’s, research, de integratie van de klassieke media met de online speeltuin. Hij/zij kan het meestal ook goed uitleggen bij de klanten. Een Community Manager daarentegen werkt vaker vanuit het buikgevoel.

In het beste geval kan een digital strateeg ook creatieve concepten uit de mouw schudden. Of althans, ze denken dat dat ze dat kunnen. Gelukkig kunnen ze alles goed aan elkaar breien tot een mooi geheel. Daar waar de voorgaande beroepsomschrijvingen met een Dacia Duster komen aandraven zal de digitale strateeg zijn BMW op de mindervalidenplek parkeren. Like a boss.


De Digital Consultant

De ingenieurs van het wereldwijde web. Was het internet niet uitgevonden, dan hadden zij het zeker op hun CV staan. De hoogleraars van het digitaal universum wandelen als goden doorheen de agentschappen en kunnen met een kwinkslag de brug maken tussen UX, affilliate marketing, conversieoptimalisatie, analytics en social media. Deze ‘high potentials’ krijg je niet in je bedrijf zonder een full option loonpakket. De kans dat ze echter zelf ooit een Facebook advertentie hebben geplaatst is vrij miniem. Maar ze weten wel wanneer het werkt. Of net niet. Waarom ze zo weinig te vinden zijn op de markt? Meestal zijn ze hun eigen bedrijf begonnen of zijn ze te oud om iets anders te doen. Hun rest dan enkel op reis te gaan naar exotisch klinkende silicoonachtige valleien om boeken te schrijven over hoe ze het zelf zouden doen mochten ze jonger geweest zijn en meer ballen aan hun lijf hebben gehad. Het blijven wel fijne mensen om naar te luisteren hoor!

Uiteraard bestaan er nog andere omschrijvingen en jobtitels. Neem dit blogje ook niet al te serieus en prijs je gelukkig dat we eigenlijk allemaal de leukste job ter wereld hebben. Opmerkingen, doodsbedreigingen en jobaanbiedingen: je weet me te vinden!

@chief_social – politiek incorrecte community manager

arrow