Trending Now

And& Leuven: “Het debat werd meermaals negatief afgesloten. Zalig.”

Terwijl het op het Festival gaat over de creativiteit op Insta, neemt Sebastiaan Boussauw het woord in het M-Museum (Platform – SAS) met als titel ‘Voedsel van de Toekomst’. In dit unieke project gaan vijf partners samen, met jongeren op zoek naar producenten om de groeiende wereldbevolking op een duurzame wijze te voeden.

WICKED PROBLEMS, wat eigenlijk simpel inhoudt dat het probleem geen oplossing heeft. We zijn gedoemd om op een bepaald moment geen voedingsstoffen meer te hebben, met alle gevolgen van dien. Boussauw ziet dit niet als een reden om stil te zitten. De initiatieven, die op winst belust zijn, van grote winkelketens zijn zo innoverend dat dat wicked problem niet opgelost geraakt, maar zo wordt geminimaliseerd.

Een vierde van de jongeren in de VS, heeft overgewicht. Dat besef is de laatste jaren sterk gegroeid, waardoor de politiek, maar vooral de consument in actie komt en druk uitoefent. Bij gevolg gaan winkelketens hun communicatie aanpassen. Het Lidl-aanbod vandaag is niet meer wat het enkele jaren geleden geweest is. Investeren in mensen doen ze niet, maar hun marketing-visie zit wel goed. Ik sprak een weekje terug met de persoon die de inrichting van de verschillende Delhaize winkels (AD/Proxy/Shop&go) voorziet. Er wordt stevig nagedacht over hoe de consument de toekomst ziet inzake ‘boodschappen doen’. Los van het online verhaal hier, gaan we alsmaar vaker lokaal aankopen, – of het gevoel krijgen dat we lokaal aankopen.

Vandaag gaat 12,8% van ons uitgavenbudget naar voeding. Dat is de laatste 50 jaar enorm gedaald. Mochten we dit percentage licht omhoog brengen tot 13%, dan zou het landbouwprobleem opgelost zijn. Helaas is het niet zo eenvoudig. Ook het beroep moet opnieuw aantrekkelijk gemaakt worden. En ook daarmee houden winkelketens zich bezig. En de politiek?”

www.voedselvoordetoekomst.be

One of a kind summit & festival.

Hoe je ‘one-of-a-kind festival’ in de titel zet en tegelijk ‘thinkers, inventors, entrepreneurs, citizens & artists of all backgrounds’, verzoent is me niet echt duidelijk. Zo uniek was het event niet. Vergelijk het met social Vidcon en TedX op vlak van innovatie.

Wat het event dan wel uniek maakt is de verscheidenheid aan topics. Stadsmobiliteit bijvoorbeeld wordt de komende jaren alsmaar belangrijker en ook hier hoort technologie en creativiteit bij, of course. Die topics ‘liften’ het niveau van het event. Uitmuntend is ook de interactie met het publiek. Terwijl er plaats gemaakt wordt voor debat onderling tussen de sprekers, kunnen bezoekers ook hun mening geven waarnaar geluisterd wordt en waar -meestal- een gefundeerd antwoord wordt op gegeven.

Zoals op elke inspirerend event, moet je keuzes maken. Het behoorlijk drukke programma laat je niet toe om alles te volgen. Ik vermoed dat de creatieve ‘artists‘ onder ons hun gading vonden in het M-Museum Forum, terwijl de ‘innovators’ op het tweede verdiep zochten naar out-of-the-box oplossingen voor het voedselprobleem en dergelijke. Digital creators, je kent ze wel die hippe boys & girls, influencers of commerciële money seakers, vond je terug op het Festival aan het Leuvense station.

Sfeer.

Misschien lag het aan het mooie weer, maar de sfeer zat goed. Waar je bij sommige social events extreem applaus hoort na een vrouwvriendelijke uitspraak of een zwaai met een -rainbow flag-, gaat het bij And Leuven om de inhoud, niet het applaus. Een expert wordt uitgenodigd, problemen op tafel gegooid en het publiek geeft feedback. Bij gevolg werd een debat niet altijd positief afgesloten.

Het debat werd meermaals negatief afgesloten. Zalig. Eerlijke feedback van het publiek geeft stof tot nadenken bij de experten.

De sfeer en inhoudelijke geladenheid van And Leuven stemt me goed. Eindelijk eens een event waarvan ik denk: “‘t was de rit waard.”

Rembrand Neirinckx

Typ je 'fietsevolutie' in Google, dan kom je uit bij Rembrand. Het is niet alleen zijn social naam, maar ook zijn bezigheid. Aan projecten rond de fiets en fietsbeleving, zegt hij nooit (echt nooit) neen. - brandwerk.be
arrow