Begin juli ging er een kleine schok door de VLCM-community over een aankomende kleine codewijziging van Facebook.
Sinds enkele dagen is er een nieuwe versie van de interne Facebook Graph API die ervoor zorgt dat je bij het plaatsen van een link op een Facebookpagina de omschrijvende metadata niet meer kunt aanpassen.
Momenteel kun je nog perfect een link posten en dan de titel, beschrijving, foto,… zelf wat aanpassen naar eigen wensen. Deze tactiek werd dan ook veel toegepast voor het toevoegen van extra linkbait of ‘fake news’ teksten.
Een voorbeeldje van bij De Standaard
Waarom Facebook deze maatregel invoert? Hier is een mooi voorbeeld van de Facebookpagina van De Standaard. Met dank aan Bart Claeys voor de tip.
Op de Facebookpagina van De Standaard wordt een nieuwsartikel op volgende manier gedeeld, met een foto van Theo Francken.
(afbeelding verwijderd)
Als je dit artikel deelde eind juni, dan zag deze er totaal anders uit, zoals in het screenshot hieronder. Dat is omdat onderstaande foto de echte meta-data van dit artikel is en dus niet die van de social media manager op de Facebookpagina met duidelijke framing. Dit kan je trouwens altijd zelf eenvoudig testen via de FB debug tool.
(afbeelding verwijderd)
Update 13 juli: Ik merk dat ze bij de Standaard nu ook de metadata van dit artikel op deze manier hebben aangepast op de eigen website.
Hoe moet het nu dan wel met die Open Graph metatags?
Het is dus goed nieuws dat het zogenaamde clickbaiten niet meer zal kunnen, aangezien Facebook enkel gaat vertrouwen op het correct implementeren van de zogenaamde Open Graph metatags op je website.
Heb je bijvoorbeeld een WordPress-website, dan moet je van mij steeds de Yoast SEO plugin installeren, omdat deze op elke blogpost de juiste metatags genereert voor het optimaal delen van je blogpost op Facebook (en LinkedIn).
Vanwaar dan mijn clickbait-titel rond Google Tag Manager?
De reden dat er zoveel heisa is over deze kleine aanpassing is ook te lezen in de meeste van mijn SEO-audits: de meeste websites hebben geen juiste Open Graph metatags op hun website. Hoe groter en hoe complexer de website, hoe minder kans dat we er de juiste Open Graph metatags aantreffen.
Via Google Tag Manager (doe je iets met online en ken je dit niet, dan heb je vanavond huiswerk) kun je leuke dingen doen rond adblockers en dus ook html-code in je website injecteren.
Het is dus ook eenvoudig mogelijk om die Open Graph metatags op de juiste plaats in je website te injecteren, maar werkt dit ook voor Facebook? Neen! 😢
Ik deed de test even voor jou
1. Aanmaken van een custom html-code tag in GTM
2. Een trigger eraan koppelen voor het afvuren van deze tag op een specifieke blogpost
3. Kijken of die metatag ook op de website terecht komt
In de gewone sourcecode van de pagina (in Chrome – rechtermuisklik “View source”) zie je die metatag nog niet voorbijkomen, omdat je daar enkel de container van Google Tag Manager ziet staan (waarbinnen de tag wordt afgevuurd).
Maar als je dan een CODE INSPECT (in Chrome – rechtermuisklik – “Inspect element”) doet van de pagina, dan krijg je de zogenaamde DOM (Document Object Model) die de uiteindelijke versie van de code in zich heeft. En jawel… bingo! Hier zie je de tag voorbijkomen.
4. Hopen dat de Facebookbot die metatag aan oppikt, zodat bij het delen van deze blogpost op Facebook die geïnjecteerde titel gaat gebruiken. Dit kan je eenvoudig testen via de Facebook debugtool.
En helaas hier loopt het dus mis. Het is dus niet mogelijk om OG-metatags te injecteren via GTM, want de Facebookbot pikt deze niet op.
Conclusie
Je zal dus bij de developers moeten pushen om ervoor te zorgen dat je juiste Open Graph metatags krijgt in de code van je website. Zeker omdat de Facebook Open Graph metatags ook gebruikt worden door LinkedIn en dit een platform aan het worden is met steeds meer engagement bij het delen van content. Durf hiervoor dan ook intern te pushen en zorg dat dit prioriteit krijgt in het lijstje websiteaanpassingen.
Deze blogpost verscheen in licht gewijzigde vorm op dailybits.be.