Trending Now

De ideale klant

De ideale klant bestaat niet, dat weet ik. En ik ben verre van een ideale freelancer. Maar ik heb wel al zaken geleerd. Zo heeft mijn geweldige vriendin Sofie me een heel belangrijke les geleerd in heel dat freelancen: zeg nee. Klanten of projecten durven weigeren ligt mijlenver van de natuurlijke habitat van een freelancer. Dus wanneer het gaat om ‘nee zeggen’, moet ik me afvragen: waarom niet of waarom wel. En zo kwam ik tot een aantal criteria die ik zoek in een klant of een project. Ze zijn niet allesbepalend, mijn agenda moet het ook toelaten (en die wordt ook gevuld met privé zaken), ik moet over de nodige resources en skills beschikken,… Maar los van deze meer objectieve en persoonlijke factoren, kijk ik ook anders naar de klant of het project dat voor me ligt.

Vertrouwen

Het allerbelangrijkste dat ik zoek in een klant is vertrouwen. Wederzijds vertrouwen. Uiteraard laat ik voldoende tijd toe om portfolio’s uit te wisselen, kennis te maken, vragen te stellen,… Ik wil gerust bewijzen dat ik het aankan. Maar eenmaal de samenwerking is gestart, heb ik vertrouwen nodig van de klant om te doen wat ik doe. Ik moet erop kunnen vertrouwen dat de klant is wie hij zegt te zijn (of wat hij beweert over zijn product). Ik ben ver voorbij het stadium dat ik enkel uitvoerend wil werken. Iemand die al mijn werk in vraag blijft stellen, niet om te begrijpen, maar om te controleren, zal geen fijne partner zijn om mee samen te werken. Bovendien hebben we het over online marketing. Dé tak in de communicatiesector die razendsnel gaat. Wil je resultaten en performantie, dan moet je mij even razendsnel beslissingen laten nemen en uitvoeren.

Maar even belangrijk is vertrouwen in het product. Het is geen geheim dat ik hou van voetbal. Bijgevolg werd ik vorig jaar gecontacteerd door elk bedrijf in België dat actief is in de sportweddenschappen. Ik weigerde ze allemaal want, zoals ik al aanhaalde, ik hou van voetbal. Het maakt me dan eigenlijk niet uit hoeveel geld je me wil geven. Onlangs ging ik samen met een klant pitchen voor een merk dat dringend een PR-strategie wilde om haar groen imago op te krikken. Het enige probleem was dat niemand geloofde in dat groen imago dat ze wilden ophangen. Resultaat: pitch verloren (gelukkig!).  

Tijd

Het is een beetje verraderlijk, want social media gaan vliegensvlug. De post waar je gisteren nog op zat te zweten staat nu online en is morgen misschien al vergeten. Klanten verwachten soms even snel resultaten. Dat is misschien nog één van de belangrijkste redenen waarom ik graag zo lang als nodig stilsta bij strategie, duidelijk objectieven, KPI’s, mijlpalen. Dan weet iedereen welke koers we varen en wanneer we waar moeten zijn.

Maar ook tijd om te doen wat je doet. Vraag eens aan een klant of een marketeer om één Facebookpost te maken, visual en copy. Hij/zij mag Google Images gebruiken, hoeft zelfs geen rekening te houden met rechten van afbeeldingen. Gewoon een goede post. Dat lukt simpelweg niet op vijf minuten. En die post is de eenvoudigste van alle posts. Wij zijn geen tovenaars, ook wij kunnen dat niet op 5 minuten. We factureren geen uren om te lummelen en niets te doen, wij factureren die omdat we die uren nodig hebben om dat contentplan te maken.

Budget

Dit is perfect daarop aansluitend. Tijd kost geld, mooie foto’s kosten geld, adverteren kost geld. Als je het budget niet hebt, dan kan ik je simpelweg niet helpen. Te veel klanten hebben erg hoge verwachtingen en geen budget. Ik bedoel echt: geen. Klanten die 12 posts in 2 talen willen voor 300 euro en daar dan graag een dagje over willen brainstormen. Oh nee nee, ik schets helemaal geen karikatuur. Helaas.

Mijn tarief is mijn tarief. Jij geeft niet random korting op jouw producten omdat mensen zeggen dat ze het budget niet hebben, ik ook niet. Uiteraard is er onderhandelruimte, mijn favoriete klant krijgt een mega korting, maar hij is dan ook de perfecte klant 😉

Eén team

Freelancen betekent bijna automatisch dat je wil groeien (niet alleen geldig voor freelancers, maar zeker wel voor ons). Wij willen bijleren, wij willen beter worden en wij willen onszelf overstijgen. Dat betekent in mijn geval dat ik niet alleen op mijn eilandje wil zitten en doen wat ik denk dat ik moet doen voor mijn klant. Ik wil betrokken worden in denkprocessen. Ik wil het merk, het product, het bedrijf zo goed mogelijk leren kennen en een verlengde worden van het team. De beste klanten zijn de klanten die jouw brain picken en je zelf dingen leren. Marketing is geen exacte wetenschap. Niemand kent zijn doelgroep zo goed als je klant, niemand kent de bedrijfscultuur zo goed als de persoon die aan de receptie zit, niemand kent het product zo goed als de sales rep. Weet je waar ik altijd op in ga en absoluut nooit ga factureren? Nieuwjaarsrecepties of andere netwerkevents. Hoe meer je praat met de mensen in het bedrijf, hoe beter je je werk kan doen.

Duidelijke rolverdeling en verantwoordelijkheden

“Ik zoek een digital expert die ons product kan promoten in de markt.” Uhu, heel goed, maar wat verwacht je dan precies van mij? Ik heb geen idee hoe affiliate marketing werkt (enfin, ik kan het wat uitleggen, maar ik kan het niet technisch uitvoeren), als je SEA wil, dan kan ik mijn vriendin Mart heel erg aanbevelen en lieve hemel, vraag me alsjeblief niet om foto’s te trekken voor je website!

Wie gaat wat precies doen? We kunnen dat zeker samen uitzoeken en bepalen welke skills we nodig hebben en wie daarvoor het meest geschikt is. Maar ik kan sowieso niet alles en zoals ik al zei: ik leer heel graag bij. Dus ik ga met plezier samenwerken met mensen die een bepaalde skill beter kunnen dan ik.

Een duidelijke rolverdeling en daarbij horende verantwoordelijkheden stuurt ook de verwachtingen. Ik kan jouw concerttickets niet verkopen. Ik kan ervoor zorgen dat heel veel mensen jouw website bezoeken waar je concerttickets te koop staan. Maar als ze ze dan niet kopen, kijk dan niet naar mij. Ik breng ze tot daar, vanaf daar is het aan jou (of aan iemand anders uit jouw team).

De allerbelangrijkste: de klik

Dat is de belangrijkste en ik kan dat eigenlijk niet zo goed uitleggen (hoewel ik anders heel goed ben in uitleg geven over kliks). Maar ik wil na een kennismaking kunnen zeggen: “Oh fijn, ik wil echt met deze persoon samenwerken!” Misschien is het iemand die zegt: “Ik weet hier echt niets over” of “ik haat Facebook” (boy, if I had a nickle) of “Ik ziedoor de bomen het bos niet meer” of “Ik ben marketeer en ik weet veel, maar ik kan het niet allemaal alleen draaien”. Het maakt op zich niet uit waar de vraag vandaan komt. Als de klik er is, dan volgt de rest vermoedelijk vanzelf. Dan kan er een band komen en daaruit komt vertrouwen. Dan komt er tijd en worden budgetten besproken in alle transparantie en worden we één team met duidelijke rolverdelingen. En dan, dan kan ik ja zeggen ondanks de drukke agenda, ondanks het feit dat ik er onbetaalde uren moet in steken, ondanks het feit dat ik nog niet goed begrijp waar het naartoe gaat. En dan rolt mijn vriendinnetje Sofie met haar ogen en zegt ze: “Dora, leer toch eens nee zeggen!”

Dora

Hoi, ik ben Dora en ik vertelde ooit veel te enthousiast aan mijn kinderen het spectaculaire verhaal over hoe ik in de file stond en dus te laat was om ze van school af te halen om nieuwe handschoenen te kopen voor hun. Sindsdien heb ik dat verhaal al 1000 keer opnieuw moeten vertellen. Ik hou van verhalen. En ook van sociale media!
arrow