Of je nu een Facebookpost, een blogbericht of Instagram updatet, alles wat je deelt staat of valt met het juiste beeld. Niet met de copy, wel met het beeld. Dát is het eerste waar gebruikers naar kijken. Het mag dan wel voor de hand liggen, maar waarom zie ik dan zo veel slechte beelden verschijnen?
Je copy mag nog zo goed geschreven zijn, als je foto onscherp of onderbelicht is, dan kan je post even goed rechtstreeks in de vuilbak. We lachen allemaal wel eens als we een lokaal bedrijf zien dat het goed bedoelt, maar de mist in gaat met een amateuristisch beeld. Internationale merken zondigen er trouwens ook al eens tegen. Het is vooral pijnlijk en onprofessioneel als een bedrijf te weinig aandacht besteedt aan de beelden.
Maar zelfs al is je beeld scherp en helder, dan nog kan het meer schade dan goed doen.
Mijn mantra voor social media beelden is KISS. Nee, niet de band, maar Keep It Simple, Stupid. Steek er niet meer in dan moet. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig, dan maak je ook minder fouten.
#1 Kies de juiste kleuren
“Mijn product op een witte achtergrond die niet afleidt”, denk je dan? Mis! Hou het eenvoudig, maar maak het niet saai. Heeft je merk een herkenbaar kleur? Gebruik het in je beelden en laat het telkens weer terugkeren. Coca-Cola heeft niet voor niks zijn kleur gepatenteerd. Oranje en geel werken trouwens ook heel goed, mocht je nog een kleur zoeken.
Laat die kleuren trouwens terugkeren. Ik had dat al gezegd, he? Ik zal het nog eens zeggen: herhaling. Dat werkt. Dat blijft hangen. Maar steek er wel variatie in. Anders wordt het weer saai.
Bij IS weten ze het niet, maar een Vlaamse social mens zou het wel moeten weten: je snijdt geen, hoofden, vingers of voeten af. Het maakt je onderwerp op foto’s zo veel aantrekkelijker.
#2 Breng een eenduidige boodschap over
Het is logisch dat je een beeld kiest dat alvast iets over het verhaal vertelt dat je in je post wil zeggen. Ga ofwel voor straightforward, ofwel voor verrassend. Ga niet insider. Iedereen scrollt aan lichtsnelheid door zijn of haar tijdlijn. Je moet een haakje hebben dat hen in een fractie van een seconde vat, zodat ze beginnen lezen.
Naast kleur werken lichte beelden waarin ritme en lijnen zitten. Maar probeer nu ook niet meteen alles met elkaar te combineren. Beter focussen op één visueel haakje, dan ze allemaal uit te werpen. Anders bijt die vis toch weer niet.
#3 Let op het formaat
Nog iets dat vanzelfsprekend klinkt, maar het vaak niet is. Kies het juiste formaat voor je beeld. Voor je iets maakt of downloadt, moet je het formaat van je medium in het achterhoofd houden. Ik fotografeer tegenwoordig heel veel beelden die vooral in een vierkant formaat werken. Facebook én Instagram vinden dat leuk.
Als je toch een horizontaal beeld nodig hebt dat smaller is dan de standaardafmetingen (vb. een linkpost), ga er dan niet zomaar in knippen. Vanaf het moment dat een beeld er raar of onvolledig uitziet, haakt je vis af. Facebook heeft guidelines voor beelden. Leer ze vanbuiten of sla ze ergens op en hou er rekening mee.
#4 Hack the system
Stap 1: Zoek uit wat de regels zijn. Stap 2: experimenteer met eigen kanalen om de ideale manier van werken te vinden. Stap 3: zet de regels naar je hand. Stap 4: world domination!
Mark wil meer video? Geef Mark dan meer video. GIFs, Boomerang, stopmotion, you name it: het geldt als video en het werkt. Opvallen op Instagram? Instagram Stories doen het goed en de instagrammers zijn momenteel aan het flippen op Instagram Galleries.
360° foto’s en video’s zijn trouwens ook hot op dit moment. Het bereik van je post is opmerkelijk hoger als je er relevante 360° beelden bij zwiert.
#5 Stockbeelden vs. stockbeelden
Social mediabeelden mogen niet te veel kosten want de strategie heeft al wat geld gekost en dat community management gaat ook nog geld kosten. De suggestie van een fotograaf wordt weggelachen. De goedkoopste oplossing is een stockbeeld. Wie nog iets van budget heeft, gaat vaak zijn heil zoeken in databases à la iStock en Shutterstock.
Wie totaal geen budget meer over heeft, zoekt een al dan niet legale oplossing op Google Images.
Ik gruw van de klassieke databases want het vergt kunde om niet telkens uit te komen op te cleane, te witte en te Amerikaanse beelden. Als je je nog maar afvraagt of het niet te proper is, klik je beter weg. Een Vlaming wil zijn haard en zijn kerktoren herkennen. Ziet hij dat niet, dan haakt hij af.
Hail to Yves Ferket want hij heeft een lijst gemaakt van allerlei stockdatabases die gratis zijn. Dat betekent: downloaden zonder je zorgen te hoeven maken over copyright. De keuze is ruim, maar ook hier komt het er op neer om onkruid te wieden. Al zitten er een hoop sites tussen waar nonkel fotograaf precies toch wel wat talent heeft.
#6 Watch the pro’s
Watch and learn, my padawan. Iedereen noemt zichzelf tegenwoordig professioneel fotograaf, maar het is gemakkelijk om een titel te plakken. Professionele beelden afleveren is een ander paar mouwen. Kijk naar merken die wel budget hebben om beelden op maat te laten maken en vraag je af wat werkt in hun stijl.
Kijk af en verbeter. En als je ooit wel eens wat budget over hebt, steek dan de koppen bijeen met een pro en laat een fotoreeks maken. Je hebt originele beelden, je zorgt daarmee dat je merk een eigen gezicht krijgt en dan bijten de vissen gemakkelijker.
Ken jij nog tips?