Instagram AR, watte? Inderdaad. Velen van ons maken er gebruik van, zonder te weten wat het is en hoe het werkt. Ondanks het feit dat AR filters klinken als een ver-van-mijn-bed-show, werd het in 2019 meer dan een miljard keer gebruikt (Later, 2019).
Deze Instagram AR filters bestaan al sinds 2017, maar het is pas sinds een korte tijd mogelijk om uw eigen ‘filter’ te creëren en deze te publiceren.
Wat is Instagram AR
Wat is dat nu juist, zo’n Instagram AR filter ? Augmented reality filters zijn virtuele effecten over jouw real life camera.
Facebook – de eigenaar van Instagram – heeft zijn eigen AR software gepubliceerd onder de naam “Spark AR Studio”, waarmee je gratis en eenvoudig AR effecten voor mobiele camera’s kunt maken. Deze worden dan gedeeld op Facebook – of Instagram stories.
AR als marketingtool
Als je het mij vraagt heeft AR op Instagram groot potentieel om te dienen als een succesvolle marketing tool.
Zo kun je de technologie op verschillende manieren toepassen: cosmeticamerken kunnen AR gebruiken zodat hun volgers make-up kunnen testen, brilmerken kunnen virtueel mensen (zonne)brillen laten testen en meubelmerken kunnen AR toepassen om gebruikers te tonen hoe producten eruit zouden zien bij hun thuis.
AR-ervaringen kunnen ook invloed hebben op de emotionele waarde van Instagram-gebruikers. Ervaringen helpen merken met het opbouwen van persoonlijke contacten met hun klanten.
Creatieve oplossingen zijn super shareable, wat dan weer tot brand awareness kan leiden.
Case study: Belgische Tiktokkers
Omdat ik zelf de kracht van deze AR filters wou ontdekken, en om de theorie in praktijk te zetten, kwam ik op het idee om zelf een AR filter te maken. Gericht op de jongeren die onder Generation Z vallen, én actief zijn op TikTok. Het concept van mijn filter was simpel: de gebruiker ziet gedurende 6 seconden een carrousel van 50 willekeurige TikTokkers. Het resultaat is dan de naam van een Belgische TikTokker die de gebruiker zou zijn.
Klik hier voor video met gebruik van filter.
TikTok
Het is jullie waarschijnlijk al opgevallen dat TikTok in België al een tijdje actief gebruikt wordt. TikTok had in 2019 wereldwijd nog 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, ondertussen zal dit getal al veel hoger liggen. Daarnaast is het, in het eerste kwartaal van 2020, de meest gedownloade applicatie wereldwijd en heeft het de twee miljard downloads overschreden (Sensortower, 2020).
De filter kon al snel rekenen op veel sympathisanten en werd ook gedeeld door de allergrootste TikTokkers. Ze deden dit op hun Instagram of TikTok, sommigen deelden de filter zelfs op beide kanalen.
Het resultaat
Om eerlijk te zijn, het resultaat overtrof onze verwachtingen. Omdat we het zo herkenbaar hebben gemaakt voor Generation Z, werd de filter in 24 uur meer dan 600.000 keer bekeken, waren er meer dan 150.000 pogingen en deelden bijna 8.000 gebruikers hun resultaat in een Instagram story.
Niet alleen de filter deed het goed, zo kreeg ook mijn eigen account kreeg een boost. In dezelfde 24 uur groeide mijn Instagram profiel met honderden volgers en had ik meer dan 6.000 profielbezoeken. De Tiktokkers wiens account vermeld werd in deze filter, ervaarden hetzelfde effect.
Ik beschik niet over de exacte cijfers van de impact op TikTok. Hieronder staan wel enkele voorbeelden van bekende TikTokkers die de filter op hun profiel hebben gebruikt.