Trending Now

Hoeveel geven politici uit op sociale media? Ontdek het zelf in 8 stappen

Ik krijg regelmatig vragen over hoe de Facebook Ads Library, de open database van Facebook voor politieke advertenties, te gebruiken. Hoe meer mensen dat doen hoe liever, want democratische controle. Daarom deze korte tutorial in acht stappen.

Stap 1: Selecteren

De database kan je vinden op http://facebook.com/ads/library. Daar kom je op onderstaand scherm terecht. Rechtsboven kan je het land selecteren, in het midden kan je de termijn bepalen. In het overzicht kan je klikken op pagina’s voor de ads per pagina.


Facebook Ad Library

Stap 2: Doorscrollen

Even doorscrollen, levert je echter ook uitgaven per locatie op plus de optie om een Excel bestand met alle gegevens te downloaden. Wie Facebook advertenties op regelmatige basis wil bijhouden: zeker doen.

Opletten: eerst termijn selecteren, daarna downloaden.

Facebook Spending by location

Stap 3: Overzicht

In het overzicht per pagina krijg je heel wat details. Niet alleen uit welk land de beheerder komen, ook wanneer pagina is opgericht, of de naam ooit gewijzigd werd, alle ads en het uitgegeven bedrag aan politieke advertenties.

Kanttekening: alles pas vanaf maart 2019.

Ad Library Overzicht

Stap 4: Ads bekijken

In het ads overzicht, kan je vervolgens selecteren welke ads lopende zijn. Je kan filteren per land, of ze nog lopende zijn (active), per termijn (1 dag, 7 dagen, 30d, 90d, volledig) en op welk platform. Let ook op de disclaimer, de “paid by”. Eenzelfde adverteerder kan immers op verschillende Facebookpagina’s een advertentie plaatsen, bv. een nationale partij kan op een lokale afdelingspagina adverteren.

Ad Library - individuele ads

Stap 5: Issue, Electoral or Political

Het onderscheid “Issue, electoral or political” is een door Facebook gegeven tag. Politieke partijen, kandidaten of mandatarissen zullen hun posts meestal gemarkeerd zien staan. Media of bedrijven niet altijd. Let wel: enkel de advertenties met de tag zullen gedetailleerd (incl. doelpubliek, budget, …) weergegeven worden.

Deze tag is per ad en is niet altijd correct, zie onderstaand voorbeeld van De Morgen.

Ad Library - tags

Stap 6: Details per ad

In het gedetailleerde overzicht van een ad, kan je het doelpubliek nakijken, budget, impressies, de regio en belangrijk: wie voor de ad betaald heeft (de disclaimer uit deel 4). Let ook altijd op links bovenaan, soms heb je verschillende versies van een ad. De twee versies van onderstaande ad bv. verschillen qua uitgegeven bedrag, doelpubliek en looptijd.
Ad library - details per ad ad library - detail per ad 2

Stap 7: Rapport

Wanneer je zo’n rapport download, krijg je een map met verschillende cvs (open met Excel) bestanden, één per regio.
Hier zie je een weekoverzicht van Vlaanderen, na het toepassen van “Text to Column” en gefilterd om bedragen <100 eruit te halen.
Ad library - report

Stap 8

Hoewel de data van zo’n download minder gedetailleerd is, staat deze download je wel toe om alle uitgaven van één disclaimer op verschillende pagina’s te bekijken.
ad library - details report

 

 

Tot slot:

Zoals je hopelijk gezien hebt, is de Facebook Ads Library een handige tool, maar met beperkingen. Wie interesse heeft om hierover een publieke tool te ontwikkelen mag altijd contact opnemen met Jan Steurs.

De API kan je hier terug te vinden: https://facebook.com/ads/library/api/

Jan Steurs

Maakt campagnes voor de Europese Groenen en is verliefd op Brussel.
arrow