Trending Now

Verslag VLCM19 – Social media en creativiteit

Maar dan eentje niet volgens het boekje. Social media en creativiteit dat is “fuck de regels”, aldus Vincent van Hurae.

Hurae, daar is Vincent

 

Uitlijnen van presentaties, daar heeft hij ook het schijt aan.
Gewoon om dat het niet boeit. Wel een beleefde pardon aan de designers in de zaal, dat dan wel.

Hij was dan ook vooral zenuwachtig. Nergens voor nodig als je het mij vraagt. Heerlijke presentatie en een grote grond van waarheid.

 

Bottom line: We moeten verdorie niks. Al zeker niet omdat Facebook, Instagram of Vero dat zegt!

 

Al heeft het internet wel een paar regels.

We consumeren internet tussendoor. Nog erger. Eigenlijk willen we op dat moment helemaal niet op Facebook zitten. We vervelen ons gewoon.

“Don’t be boring”

Televisie is een veel bewustere keuze. Daar gaan we voor gaan neerzitten en kiezen we een bepaalde post om naar te kijken. We weten waar die zender voor staat.

Dat missen we op het internet, we pushen onze boodschappen naar mensen die er geen hol interesse in hebben.

“Je hebt drie seconden”, – vrij accuraat volgens Vincent zijn vrouw

Oh en vergeet de boodschap. Daar zitten ze niet op te wachten. De beste filmpjes of creatiefste posts zijn nutteloos, of hebben toch weinig boodchap.

 

Gewoon Jethro

Gewoon jethro leerde ons dat er geen uitvluchten meer zijn. GEEN UITVLUCHTEN.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

XoXo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al moeten voor hem de basics moeten goed zijn:

Wat is dat dan?

  • Mobile first, ook voor video
  • Zorg dat de content thuishoort op het kanaal
  • Zorg dat de boodschap duidelijk is, ook voor de skippers

 

VAL OP! Bepaalde kanalen hebben content vereisten. Afmetingen, lengte, inhoud… Fuck dat. Zoek de grenzen op en probeer die regels te gebruiken om creatief te zijn.

 

Maar ook Jethro heeft blijkbaar zijn regels

  • Boeien of oprotten
  • Vertel de ‘Deeper stories’, vergeet de reclames maar vertel het verhaal.
  • Make a Statement

 

Dorien&Dorien

Zij werken bij Microsoft. Daar werken meer dan 5 mensen blijkbaar, een stuk of 130.000.

Zij gaven ons even wat datingadvies.

“Wil jij met mij trouwen?”

Bovenstaande is niet direct de allerbeste openingszin. Maar dat was wel wat ze vroeger deden bij Microsoft: “KOOP ONS PRODUCT, NU!”

 

Leve Contentmarketing.

HOERA!

 

Nu rekenen ze op acht touchpoints voor ze gegevens vragen/krijgen. Hoe ze die touchpoints creëren? Door veel te luisteren, veel te praten en heel goed te monitoren wat er online leeft over hun merk.

Dat luisteren doen ze via monitoring tools en veel overleg. Dagelijks ’s morgens een koffie drinken met de PR-afdeling en wekelijks samenzitten met verschillende stakeholders (PR, Agency, Ambassadeurs) om verhalen te verzamelen. Dat is veel vergaderen… maar het levert verdorie goeie verhalen op. Echte verhalen. Influencers. OF wacht, nee Ambassadeurs godverdomme! Want, no sponsoring!

Die echte verhalen maken het creatieve verschil. Mensen zien graag mensen en lezen graag over echte mensen, nietwaar?

 

Conclusie

Regels, gooi ze overboord. Echt, ze doen er niet toe. Likes zijn niets waard. Likes verkopen jouw product of dienst niet.
Wat dan wel? Maak zelf wat regels en zoek de grenzen van de bestaande regels op.

 

Oh, de Gin Tonics en de Pasta waren heerlijk!

Merci VLCMbende en We Like You om dit te organiseren.

Freek Stevens

Hoi! Leuk dat je dit leest. Ik ben een Freeklance social media manager. Ik stel mij meer en meer vragen over sociale media, advertising en privacy. Ethiek en marketing zouden moeten samen in één kamer zitten. "Het is niet omdat het kan dat we het moeten doen."
arrow