Na de geslaagde eerste editie van WebTomorrow in het Gentse ICC, was het donderdag 16 juni, tijd voor een tweede in Flanders Expo. Het uitzicht van het Citadelpark werd ingeruild voor een niet nader benoemde Zweedse meubelzaak. Toch kon de geur van de befaamde balletjes niet op tegen de flinke dosis inspiratie en inzichten, aangeboden door Bloovi. Hét event in België dat dieper ingaat op de toekomst van de digitale sector. De lente mocht dan wel voor even in het land zijn, geen enkel moment had ik spijt van mijn bezoek aan WebTomorrow. Ik had wel enorm veel spijt dat ik thuis al had ontbeten toen ik het rijkelijk gevulde ontbijtbuffet zag staan. Oh my dat zag er goed uit.
Maar genoeg over eten. Petje af voor de straffe tweede editie van WebTomorrow, merci Bloovi! Een lezing die er duidelijk uitsprong, was die van Rik Vera. Gemist? Gezien? Lees verder en ontdek (opnieuw) de digitale toekomstvisie volgens Rik Vera (Nexxworks):
“Eerlijk? Ik ben nogal teleurgesteld in jullie. We zijn hier met bijna 1000 digitale profielen en de #webtomorrow is not trending. Seriously?” Van een ijsbreker gesproken.
Extreme customer centricity
Dat is waar bedrijven – liefst vandaag nog – het belang van moeten inzien. De klant moet centraal staan. Oh en ben je al op de hoogte van je nieuwe bedrijfsleider? Maak kennis met de klant, ook wel the new boss. Het zijn niet langer de sterkste bedrijven die overleven maar degenen die zich het best aanpassen.
“De digitalisering heeft een nieuwe wereld gecreëerd, waarin de relatie van bedrijven met hun klanten is gewijzigd. Zowel in business-to-consumer als business-to-business hebben klanten andere verwachtingspatronen gekregen. De consument weet dat hij steeds hogere eisen mag stellen. Als ze ontevreden zijn, zal de relatie met het bedrijf in een paar muisklikken worden opgezegd”, vertelde Vera.
Maar hoe begin je er aan?
Volgens Vera is het belangrijk om de klant van a tot z te leren kennen. Alle raakvlakken met de klant moeten goed worden geregisseerd. En ja, het vergt tijd om de klant goed te leren kennen, tijd die momenteel te weinig wordt vrijgemaakt. We moeten veel meer data verzamelen en die Dop de juiste manier analyseren. Vera: “We gebruiken social media niet om te luisteren naar onze klanten. Als de klant beter wordt begrepen, is er ook meer ruimte voor empathie en een meer gerichte customer journey.”
Trouwens, zijn ijsbreker heeft effect gehad. Na de lezing was de #webtomorrow wel degelijk trending. Goed gedaan, digitals! 😉
Seg, WebTomorrow, tot volgend jaar hé!